PromZ Magazine 1-2018
12 TEKST: KARIN SCHAPER D e Amerikaanse psycholoog Robert Cialdini, de man van de 6 wetenschappelijk bewezen overtuigings- en verleidingstechnieken, heeft tal van voorbeelden hoe je klanten kunt binden en meer aan ze kunt verkopen. Neem zijn onderzoek naar de effecten van het geven van pepermuntjes op de hoogte van de fooi bij het afrekenen in restaurants. Als op het schoteltje met de factuur ook een pepermuntje ligt, levert dat 3% extra fooi op. Twee pepermuntjes bij de factuur leveren zelfs 14% meer fooi op. Het kan nog veel beter: als de ober eerst één pepermuntje op het schoteltje legt, daarna wegloopt, zich vervolgens omdraait en nog wat extra peper- muntjes neerlegt omdat dit toch wel een heel leuke tafel was, levert dat maar liefst 23% meer fooi op! (Een mooi bewijs van de werking van snoepgoed als premium, overigens!) Cialdini stelt dat dit resultaat het gevolg is van twee belangrijke prin- cipes om mensen te beïnvloeden in hun (zakelijke) keuzes: wederkerigheid en sympathie. The Amazing Interaction of ThingZ, dat is het thema van PromZ.live, the place to be voor de nieuwste trends op het gebied van promotionele producten. Ben je op zoek naar promotie- artikelen om onder de aandacht te blijven van prospects en trouwe klanten, om zakelijke relaties aan je te binden of je merk extra te laten opvallen? Je vindt ze op PromZ.live (16 en 17 mei in Rotterdam Ahoy). De leukste werkdag van het jaar! PromZ.live: gewoon de leukste beurs in b-to-b PromZ.live - The Amazing Interaction of ThingZ www.promz.live.nl - 16 & 17 mei, Ahoy Rotterdam Deze beïnvloedingsprincipes, je kunt ze ook emoties noemen, hebben ook hun impact als promotionele producten en relatie- geschenken worden ingezet. Nog altijd zijn die principes veel gebruikte toepassingen in actie- en relatiemarketing, zowel offline als online. Wederkerigheid (als je iets geeft, krijg je wat terug) en sympathie (een onverwacht en persoonlijk dank-je-wel). Pijlers Als marketingbegrippen zijn ‘wederkerigheid’ en ‘sympathie’ belangrijke pijlers onder de beurs PromZ.live. Wederkerigheid en sympathie realiseren door de inzet van gifts en gadgets, ofwel met promotionele producten meerwaarde geven aan de relatie met de klant (of eigen medewerkers), aan je bedrijf en je merk of diensten. Give away’s, gifts en gadgets versterken actiemar- keting- en loyaltycampagnes, en sales promotions. Op PromZ.live kunnen creatieven, marketeers, communicatiespe- cialisten en inkopers de power van promotionele producten en
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5