PromZ Magazine 1-2018
3 2018 - nummer 1 - www.promz.nl PromZ Magazine 19de jaargang, mei 2018 PromZ Magazine is een uitgave van Het Portaal Uitgevers B.V. Veerdijk 40-i, 1531 MS Wormer Tel: 075-6475747 E-mail: traffic@hetportaal.com Verschijningsfrequentie: 2x per jaar, de decemberuitgave is in combinatie met de ProductZ Finder Oplage: 16.000 exemplaren Abonnementen: Kunnen op elk gewenst moment ingaan voor de periode van een jaar. De abonnementsprijs bedraagt A 30,- (incl. 6% BTW en verzendkosten). Abonnementen dienen bij voorkeur via traffic@ hetportaal.com te worden opgezegd, tenminste een maand voor het verstrijken van de abon- nementsperiode. Adreswijzigingen: Dienen bij voorkeur, onder vermelding van het abonneenummer op de adresdrager, via traffic@hetportaal.com te worden doorgegeven. Hoofdredactie: drs Karin Schaper Redactionele medewerkers: Charles Borremans, Frank de Bruin, Sabine Doelman, Ed van Eunen, Allard Frederiks, Kees-Jan Rozestraten, mr Alexander Singewald, Marjolein Straatman Redactie-adres: Veerdijk 40-i, 1531 MS Wormer Mob: +31 (0)6-53166484 E-mail: k.schaper@words.nl Bladmanagement: John M. Swaab Tel: +31 (0)75-6475747 Mob: +31 (0)6-54994998 E-mail: john.swaab@hetportaal.com Advertentie-acquisitie: John M. Swaab Tel: +31 (0)75-6475747 Mob: +31 (0)6-54994998 E-mail: john.swaab@hetportaal.com Meryem Lasance-Karakus Tel: +31 (0)75-6475747 Mob: +31 (0)6-41960718 E-mail: meryem.karakus@hetportaal.com Arjan Woortman Tel: +31 (0)75-6475747 Mob: +31 (0)6-31773589 E-mail: arjan.woortman@hetportaal.com Traffic: Monique Zijlstra Tel: +31 (0)75-6475747 Mob: +31 (0)6-43004479 E-mail: traffic@hetportaal.com Beeldmateriaal: BC Fotografie, iStockphoto, Ruud Jonkers, Luzan Veenendaal, Herbert Wiggerman. Vormgeving en DTP: Finnmedia B.V., Alkmaar Druk: Real Concepts B.V., Velp © Niets uit deze uitgave mag, op welke wijze dan ook, worden vermenigvuldigd en/of open- baar gemaakt zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. 9 Consumenten eisen in toenemende mate dat bedrijven de zorg voor het milieu en MVO serieus nemen. Bedrijven doen dat ook steeds meer, en communiceren – terecht – graag welke maatregelen en initiatieven ze nemen om eco en maatschappelijk verantwoord te zijn. Maar op het gebied van de inkoop en inzet van premiums en relatiegeschenken mag er in dit opzicht wel eens een tandje worden bij gezet. De inzet van duurzame en maatschappelijk verantwoorde promotionele producten gaat met te kleine stapjes vooruit. Als je als bedrijf of organisatie een duurzame strategie aanhangt en gebruik maakt van promotionele artikelen, behoor je ook (meer) duurzame promotionele producten in te zet- ten. Promotionele producten zijn voor u marketing- en communicatietools en middelen om de loyalty te vergoten, en niet duurzaam zijn is ook op dit gebied straks geen optie meer. Natuurlijk, u doet zaken met bonafide en deskundige leveranciers. Desondanks wordt het toch echt tijd dat het bedrijfsleven het onderwerp duurzaamheid - in de zin van goed voor milieu en voor de mens – blijvend op de agenda zet tijdens het overleg met de leveranciers van premiums en relatiegeschenken en er meer aandacht aan besteedt. En dat geldt ook voor alles wat met certificeringen en compliance van promotionele producten heeft te maken. Lidmaatschappen van een BSCI, het naleven van Codes of Conduct, het opzetten, uitvoeren en up to date houden van de groene en eco controles en testen vergt extra investeringen in geld, tijd, kennis en energie van de fabrikanten en importeurs. Daarom hangt er soms een iets hoger prijskaartje aan deze producten. Uw leverancier kan de prijsstelling toelichten. Hij kan u informeren over de herkomst van producten. Hij kan u adviseren. Vraag ernaar en neem het initiatief om dit te bespreken. Dat is nu een van de toegevoegde waardes van een leverancier in promotionele producten. Een schimmige website van een onbekende aanbieder uit Verweggistan kan dat allemaal niet. U hoeft echt niet ineens 100% duurzaam in te kopen, maar geef wat meer gas. Put your money where your mouth is. Het prijsverschil (wat overigens lang niet altijd het geval meer is!) moet u uw imago, naamsbekendheid en klant toch waard vinden? De consu- ment is meer dan ooit ‘in the lead’. Voor ‘new school’ premiums (eco, maatschappelijk verantwoord en functioneel) lonkt een uitdagende toekomst, zegt Charles Borremans (zie pag. 44 ev). Koers met uw promotionele productenbeleid op duurzaam en maatschappelijk verant- woord, zeker weten dat de investering u extra aandacht en sympathie van uw klanten en prospects oplevert. Meer focus op duurzaam, minder op prijs COLOFON COMMENTAAR DOOR KARIN SCHAPER p r o m z
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5