PromZ Magazine 1-2018
z 2018 - nummer 1 - www.promz.nl 9 8 S ourcy. Dat klinkt vertrouwd. Toch is het mineraalwa- termerk pas sinds begin 2016 in de retail verkrijgbaar. Waar kennen we het dan van? Uit de horeca, verklaart Muriël Boelen. Boelen is brandmanager Sourcy bij Vrumona, de Heineken-dochter die ook frisdranken als Pepsi, Rivella, SiSi, en 7Up voert. Sourcy is dertig jaar geleden als merk ontstaan. De afgelopen 28 jaar was Sourcy vrijwel alleen in de horeca verkrijgbaar. Vorig jaar is het merk voor het eerst groot met een thematische campagne neergezet, legt Boelen uit. Bij de positionering van het merk draait het om de Nederlandse ‘heritage’, waarbij Sourcy zich erop beroept dat het mineraalwater uit de eigen, 1250 jaar oude bron in Bunnik komt. Daar wordt het Sourcy-mineraalwater nog altijd gewonnen, op 130 meter onder het aardoppervlak. De tv-commercial toont Nederland vanuit het perspectief van een regendruppel. De druppel valt langs het Nederland waar iedereen vrij is ommet elkaar te trouwen en waar onze kinderen opgroeien tot de gelukkigste van de wereld. De campagne is een ode aan Nederland, wil Boelen maar zeggen. En dat Nederlands karakter is wat Sourcy onderscheidt, vertelt ze. “Nederland is een waterland. We zijn opgegroeid met water. We staan wereldwijd bekend om de deltawerken, en we zijn goed in watersporten. Maar het regent ook veel – dan gaan we door weer en wind op de fiets naar het werk en trekken kinderen hun regenlaarsjes aan.” Gevraagd naar de merkwaarden van Sourcy, antwoordt ze: “Sourcy staat voor vooruitstrevend, nuchter en vrijheid.” Meisje springt in plas De themacampagne is van de hand van reclamebureau Brand New Telly Industries. In de commercial zien we ook een fragment van een meisje dat in een regenplas springt. Boelen: “We kregen daar leuke reacties op. Mensen vroegen ook naar de rood-wit- blauwe laarsjes die ze aan had. Het was dan ook heel logisch om daar iets mee te gaan doen.” Het bureau kwammet het idee om de laarsjes uit de commercial in te zetten als premium. Creatief directeur Wouter van der Pauw van Brand New Telly Industries tekende voor het ontwerp van de regenlaarsjes in Nederlandse stijl. De premiumactie met de regenlaarsjes schopte het tot PromZ PremiumPromotion of the Year 2017 (zie kader). En hoewel de PromZ PremiumPromotion Award niet een cijfermatig oordeel velt over de acties, is het wel een positieve bevestiging dat ruim twintigduizend mensen hebben gespaard voor de regenlaarsjes. “Toen waren we uitverkocht,” zegt Boelen. Het doel van de premiumpromotie was om bekendheid te gene- reren voor het feit dat Sourcy uit Nederlandse bron komt, vertelt ze. “Maar dat het zo enthousiast ontvangen zou worden, hadden we niet durven dromen. We zijn heel blij met de erkenning dat we zo’n relevant premium hebben weten neer te zetten, zeker voor een merk dat pas een jaar bekend is in de retail. De brand equity van Sourcy is mede door deze actie met 10 procent gestegen en de penetratie zelfs met 30 procent ten opzichte van 2016. Dat is een heel mooi resultaat.” De actie liep van 1 oktober tot 31 december 2017. Met vier actie- codes op de verpakkingen konden consumenten deze verzilveren via de website van Sourcy. Binnen 24 uur werden de laarsjes dan toegestuurd. De spaarder betaalde alleen de verzendkosten van 4,99 euro. Vooral codes op verpakkingen van Sourcy Sprankelend met Smaak werden ingewisseld. Dat was een bevestiging voor de marketeers dat dit segment het goed doet. “We krijgen ook veel positieve reacties op Sourcy met een smaakje. Die variant is hard gegroeid.” Sourcy: winnaar PromZ PremiumPromotion of the Year De Sourcy Regenlaarsjes-actie kwam als winnaar naar voren van de PromZ PremiumPromotion of the Year 2017. Een panel van promotie- en communicatiedeskundigen kiest jaarlijks de premiumpromotie die in hun ogen de beste combinatie biedt van actiecommunicatie met een kwalitatief premium dat past bij het merk. Panellid Ed van Eunen, promotiespecialist, zei over de win- nende Sourcy-premiumpromotie: “Bij Sourcy zijn ze gewoon rechttoe rechtaan gaan denken: we verkopen water, wat kun je nog meer met water doen? Als je ervan uitgaat dat gezinnen met kinderen de doelgroep van Sourcy zijn, zijn regenlaarsjes voor kinderen een heel logische en voor de hand liggende keuze. Hoe vaak gebeurt het niet dat men zoiets té voor de hand liggend vindt en het daarom maar niet doet? Je moet het qua promotioneel thema nooit ingewikkelder maken dan het is en dat weten ze bij Sourcy.”
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5