PromZ Magazine 1-2013
2013 - nummer 1 - www.promz.nl 5 Het leed dat tender heet… PromZ Magazine 14de jaargang, maart 2013 PromZ Magazine is een uitgave van Het Portaal Uitgevers B.V. Veerdijk 40-i, 1531 MS Wormer Postbus 125, 1520 AC Wormerveer Tel: 075-6475747, fax: 075-6284914 E-mail: info@hetportaal.com Verschijningsfrequentie: 4x per jaar, de decemberuitgave is in combinatie met de ProductZ Finder Oplage: 16.500 exemplaren Abonnementen: Kunnen op elk gewenst moment ingaan voor de periode van een jaar. De abonnementsprijs bedraagt A 30,- (incl. 6% BTW en verzendkosten). Abonnementen dienen schriftelijk te worden opgezegd, tenminste een maand voor het verstrijken van de abonnementsperiode, bij Het Portaal Uitgevers, Postbus 125, 1520 AC Wormerveer Adreswijzigingen: Dienen schriftelijk, bij voorkeur op de adresdrager, te worden doorgegeven aan Het Portaal Uitgevers, Postbus 125, 1520 AC Wormerveer Hoofdredactie: drs Karin Schaper Redactionele medewerkers: Charles Borremans, Sabine Doelman, Ed van Eunen, Allard Frederiks, Judith Munster, Kees-Jan Rozestraten, mr Alexander Singewald, drs Rutger Vahl Redactie-adres: Postbus 125, 1520 AC Wormerveer Tel./fax: 072-5153053 E-mail: k.schaper@words.nl Bladmanagement: Hans Janssen Advertentie-acquisitie: John Swaab, Philip Lasance, Meryem Karakus Traffic: Monique Zijlstra-Brandt, Natasja Groenink Vormgeving en DTP: SDA Print + Media, Aryen Bouwmeester en Dirk van der Burgh Druk: SDA Print + Media © Niets uit deze uitgave mag, op welke wijze dan ook, worden vermenigvuldigd en/of openbaar gemaakt zonder voorafgaande toestemming van de uitgever C O M M E N T A A R d o o r K a r i n S c h a p e r p r o m z 9 In PromZ Magazine hebben we het al vaker gehad over de zin en vooral de onzin van tenders. We komen er nu weer op terug omdat relatiegeschenkenleveranciers in toenemende mate kritiek uiten op het fenomeen tender. Er zijn ook steeds meer gerenommeerde leveranciers die er niet meer aan mee willen doen. Dat is toch de wereld op zijn kop? Want zo kan het gebeuren dat opdrachtgevers door hun tenders juist de voor hen meest geschikte leverancier mislopen. Tenders doen hun werk als er computers of kopieerpapier ingekocht moeten worden. Want daarbij gaat het om standaard producten en is ‘prijs’ een bepalende factor. Maar zo’n zelfde tender werkt toch niet bij de inkoop van promotionele producten, waarbij meedenken, creativiteit en service van de leverancier factoren zijn die van doorslaggevend belang zijn bij de uiteindelijke keuze? Er hangt een prijskaartje aan meedenken, creativiteit en service – iets waar de rechttoe rechtaan tender geen ruimte voor biedt. Naar onze mening is het niet meer dan logisch dat relatiegeschenkenleveranciers steeds minder het nut zien van het invullen van ellenlange vragenlijsten (waar ze ook het financiële hemd van het lijf wordt gevraagd), terwijl er zelfs nog niet een eerste selectie is gemaakt uit de wel 10 of meer(!) leveranciers die in eerste instantie meedoen. En we begrijpen ook dat ze het niet fair vinden om creatieve voorstellen te moeten leveren, waar leveranciers (ook) veel tijd en geld in moeten steken zonder dat er enige vergoeding tegenover staat. Als er zoveel kandidaten aan de tender mee doen, is de kans op winnen ook nog ‘ns klein – en naar verluidt behalen de winnaars uiteindelijk bij lange na niet de omzetten die tijdens de tender in het vooruitzicht werden gesteld. Tenders zijn hun doel aan het voorbijschieten. Het zijn starre tools en lijken vooral prijswapens in handen van opdrachtgevers, waar ze in eerste instantie van profiteren. Maar op langere termijn is dat nog maar de vraag – als de leveranciers zo weinig mogen verdienen, is er ook weinig budget beschikbaar voor service en laat staan pro-actief meedenken. Uiteraard weten we dat in sommige gevallen tenders verplicht zijn – maar ook die tenders kunnen soepeler en meer recht doen aan waar het bij promotionele producten om gaat, zowel aan de zijde van de klant als van de leveranciers. Zoals het nu is, gaat het niet goed en komt het ook niet meer goed. Het PPP, de branchevereniging van leveranciers, overweegt richtlijnen voor tenders op te stellen. Het ideale plaatje zou zijn dat opdrachtgevers en leveranciers elkaar hierin tegemoet kunnen komen. Niet alleen leveranciers, maar ook opdrachtgevers, zouden daar alleen maar beter van worden.
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5