PromZ Magazine 1-2014

2014 - nummer 1 - www.promz.nl 5 Er is geen toekomst in ‘take, make & waste’ PromZ Magazine 15de jaargang, maart 2014 PromZ Magazine is een uitgave van Het Portaal Uitgevers B.V. Veerdijk 40-i, 1531 MS Wormer Postbus 125, 1520 AC Wormerveer Tel: 075-6475747, fax: 075-6284914 E-mail: info@hetportaal.com Verschijningsfrequentie: 4x per jaar, de decemberuitgave is in combinatie met de ProductZ Finder Oplage: 16.500 exemplaren Abonnementen: Kunnen op elk gewenst moment ingaan voor de periode van een jaar. De abonnementsprijs bedraagt A 30,- (incl. 6% BTW en verzendkosten). Abonnementen dienen schriftelijk te worden opgezegd, tenminste een maand voor het verstrijken van de abonnementsperiode, bij Het Portaal Uitgevers, Postbus 125, 1520 AC Wormerveer Adreswijzigingen: Dienen schriftelijk, bij voorkeur op de adresdrager, te worden doorgegeven aan Het Portaal Uitgevers, Postbus 125, 1520 AC Wormerveer Hoofdredactie: drs Karin Schaper Redactionele medewerkers: Charles Borremans, Sabine Doelman, Ed van Eunen, Allard Frederiks, Kees-Jan Rozestraten, mr Alexander Singewald, drs Rutger Vahl Redactie-adres: Postbus 125, 1520 AC Wormerveer Tel./fax: 072-5153053 E-mail: k.schaper@words.nl Bladmanagement: Hans Janssen Advertentie-acquisitie: John Swaab, Philip Lasance, Meryem Karakus Traffic: Monique Zijlstra-Brandt, Eefje van Doorn Vormgeving en DTP: SDA Print+Media, Aryen Bouwmeester Druk: SDA Print+Media © Niets uit deze uitgave mag, op welke wijze dan ook, worden vermenigvuldigd en/of openbaar gemaakt zonder voorafgaande toestemming van de uitgever C O M M E N T A A R d o o r K a r i n S c h a p e r p r o m z 9 Het was in 2010 dat we op deze plek schreven dat we er niet gek van zouden opkijken als er vanuit de samenleving een vraagteken zou worden gezet bij de impact van promotionele producten op het milieu. En we werden op onze wenken bediend: niet lang daarna kreeg AH om zijn oren van het bureau Opinionators. De Beesies waren niet duurzaam genoeg, net als de daarna door AH gelanceerde Muppet-poppen. De discussie over duurzaamheid op het vlak van promotionele producten laaide de ene keer fel op om daarna weer op de waakvlam verder te branden. Maar we wisten dat er een dag zou komen waarop ‘groen’ een steeds hechter onderdeel zou gaan uitmaken van de wereld van promotionele producten. En die dag komt snel, zo die er al niet is… AH is in deze ook een van de gangmakers geweest. Naar aanleiding van de commotie rond de Muppet-poppen zei een woordvoerder van AH in PromZ Magazine nr 4 – 2012 het volgende: “We hebben goed geluisterd naar de consument, die het signaal afgeeft dat er al zoveel wordt weg- gegooid. Een learning is dat wij ons meer willen gaan richten op het duurzaamheidsaspect bij de keuze voor het premium en het spaarmechanisme. Onze ambitie is om in 2015 al onze eigen merkartikelen duurzaam te produceren. Vanuit dit streven kijken we ook naar de mogelijkheden die er zijn om onze acties te verduurzamen.” We weten het niet, maar we zijn er zo goed als zeker van dat AH – en wellicht ook andere grote supermarktketens en retailers – dit WK met premiums komen die op de een of andere manier duurzaam zijn en over een flink MVO-gehalte zullen beschikken. Een onomkeerbare trend. Grote ondernemingen die MVO hoog hebben staan in hun eigen stra- tegie, kunnen het zich op korte termijn al echt niet meer permitteren om te werken met give away’s, premiums en relatiegeschenken die niet ‘groen’ zijn. De grote ondernemingen zetten de toon, het mkb volgt. Over een jaar of tien zal het overgrote deel van alle verspreide promotionele producten ‘groen’ zijn, zo verwachten de leveranciers – die ook steeds meer vraag krijgen naar verantwoorde producten. De ceo van Unilever zegt het zo: ‘If companies want to survive in future they need to have social relevance. Manufacturing sustainable products will be the most important part in this strategy.’ Er is geen toekomst in take, make & waste’. Bedrijven kunnen niet anders meer dan hun verant- woordelijkheid nemen, ook op het vlak van promotionele producten. We weten dat de spelers in de branche van promotionele producten ook hun verantwoordelijkheid nemen en sturen op mogelijkheden om te kunnen voldoen aan de toenemende vraag vanuit opdrachtgevers naar ‘groene’ producten. Dit vakblad volgt de ‘groene’ ontwikkelingen en blijft u informeren over dit nieuwe fenomeen in alles wat met promotionele producten heeft te maken.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5