PromZ Magazine 1-2015
14 Wat kunnen marketeers leren van maatschappelijke trends en technologische ontwikkelin- gen? Denk aan alles wat met duurzaamheid heeft te maken, met de mobiele telefoon en social media, het delen van maaltijden, de opkomst van ZZP’ers, de 3D printer, de zelfrij- dende auto. Trendwatcher Justien Marseille licht een aantal ontwikkelingen toe. Haar hele verhaal en alle tips hoort u tijdens de Inspiratie Sessie op 1 april op PromZ Event 2015. (Zie www.promzevent.nl) ‘Denk minstens één dag per jaar aan het onmogelijke…’ Trendwatcher Justien Marseille over marketing TEKST: KARIN SCHAPER FOTO: LUZAN VEENENDAAL Minder is meer. In die trend past ook de opkomst van meaningful products, van functionele premiums: doelmatige producten die je ook echt (gezamenlijk) gebruikt en niet of pas na jaren op de afvalberg terecht komen. Dit soort (promotionele) producten ondersteunen ook de toenemende aandacht voor sustainability. 2 Een andere trend die de marketing gaat beïnvloe- den: de mens wordt belangrijker dan de organisa- tie. De macht van organisaties c.q. merken gaat afnemen ten voordele van de macht van het indi- vidu en het netwerk. Justien Marseille: “In de jaren ’90 geloofden we met z’n allen 1 “Een trend die zich aftekent is dat het materiële tijd- perk over zijn hoogtepunt is. Méér bezit is niet lan- ger synoniem aan méér geluk. De trend naar ‘delen met elkaar’ is inmiddels al ingezet. We delen een auto, we delen tuingereedschap, we delen maal- tijden via thuisafgehaald.nl, en net zoals we cadeaubonnen kennen, verwacht ik dat er ook cadeaubonnen voor ruilservices komen. Delen met elkaar kun je ook vertalen naar het geven aan goede doelen en ondersteunen van initiatieven waarbij een deel van de opbrengst terug komt bij de makers: thee of wijn waar de landarbeiders en plukkers zelf baat bij hebben,” licht Justien Marseille toe.
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5