PromZ Magazine 1-2015
z 2015 - nummer 1 - www.promz.nl 15 v i ew 8 heel sterk in merken. We geloofden bij wijze van spreken eer- der dat Nike maatschappelijke problemen kon oplossen dan de overheid of de vakbond. Maar kijk alleen al eens naar de opmars van het aantal ZZP'ers. Mensen geloven nu in mensen. We gelo- ven in elkaar. We binden ons liever aan andere mensen dan aan organisaties. We hebben ook meer dan vroeger behoefte aan originaliteit en oorspronkelijkheid.” 3 We willen meer onafhankelijkheid van grote orga- nisatie en instanties, zelfs van multinationals met hun grote merken, die je als ‘instanties’ zou kunnen zien. Een vorm van autarkie (economische onafhan- kelijkheid en zelfredzaamheid van een gemeen- schap) is een uitvloeisel van deze trend. Mensen willen het idee hebben dat ze voor zichzelf zorgen en niet afhankelijk zijn van organisaties, vervolgt Marseille. Producten, en ook promo- tionele producten, die mensen helpen in die zelfstandigheid gaan populair worden, stelt ze. “Denk aan klein gereedschap en handige survival tools als een kompas. Of je eigen boomhut bouwen, of zelf je voedsel zaaien en oogsten.” Kijk maar naar de laatste ‘moestuintjes’ actie van Albert Heijn, die perfect aansluit op deze ontwikkeling. Tips voor marketeers: • Loyalty is iets van alle tijden; vorm en inhoud passen zich aan – zoals bij zoveel (marketing) issues. Mensen zullen een dank-je-wel altijd op prijs stellen en, omgekeerd, mensen blijven gunnen. Wie net een stapje extra doet, blijft lan- ger en beter in gedachten bij consumenten en zakelijke relaties. • Verdiep je in de klant door zijn gedrag en data te analyseren. Weet wie waar welk gadget gaat ‘liken’ en geef precies dat wat past bij karakter, moment of situatie. • Besteed tenminste een dag per jaar om je het onmogelijke voor te stellen. En als je het aan- durft maak je daar een ‘event’ van. Met de beste klanten denken over de grootste veranderingen. Al was het maar om na te denken over wat als de auto’s zelfrijdend zijn, alles overal geprint kan worden, we minder in plaats van meer wil- len … etc etc. • Betrek de klant bij je bedrijf en proces. Geef hem ‘inspraak’. De opkomst van autarkie en de snelle ontwikkeling van een fenomeen als 3D printen geeft klanten, zeker in business to busi- ness, het gevoel in de ‘drivers seat’ te zitten. • Blijf scherp. Hou oog voor het onverwachte. Verdiep je in de menselijke behoeften achter de gift, en maak deze ook voor het merk relevant. • Het kind is en blijft een belangrijk ankerpunt, zowel voor ouders als grootouders. • ‘Mensen’ bestaan eigenlijk niet. Wat voor de een juist hip en happening is, kan voor de ander al weer vreselijk ouderwets zijn. • Aandacht voor natuur, milieu en MVO blijft groeien. Justien Marseille
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5