PromZ Magazine 2-2014
14 W eleda noemt zichzelf een onderneming waar medewerkers geïnspireerd werken aan een betere wereld. Voordat het merk zich aan een actie verbindt, kan het niet anders dan dat ook het premium aan een reeks voorwaarden voldoet. Duurzaamheid staat bij Weleda hoog in het vaandel. Diverse bad- en doucheproducten, massageoliën en deodorants van het merk zijn al klimaatneu- traal. De natuurlijke ingrediënten, de verpakkingen, de produc- tiemethoden – in alles moet de basisfilosofie doorklinken: in harmonie met mens en natuur. De samenwerking met Greenmotion sluit daarop aan. Weleda werkt in Nederland al de nodige jaren samen met het bedrijf dat zich richt op duurzame promoties, vertelt Isolde Bal, trade- marketing- en accountmanager van Weleda. “Voor Weleda is het belangrijk dat we gebruikmaken van producten die duurzaam en verantwoord geproduceerd zijn, en die van milieuvriendelijke materialen zijn gemaakt. Ik denk dat we al een jaar of acht gele- den samen een eerste project hebben gedaan. Sindsdien zijn er al een aantal bijgekomen.” Meerwaarde Voor Weleda moet een promotionele actie aan een belangrijke basiseis voldoen, vertelt Bal: “Een promotie moet altijd een meerwaarde bieden voor de consument, en daarmee ook aan de winkelier en aan Weleda. We geven over het algemeen geen grote kortingen. In plaats daarvan bieden we liever iets extra’s aan. Dat kan dus een premium zijn. Daarbij is belangrijk dat het aan een aantal voorwaarden voldoet – het moet zijn geprodu- ceerd uit duurzaam of gerecycled materiaal.” Allemaal zaken die ook terugkomen in het Weleda Speelgoedkoord voor baby’s en kinderen. Greenmotion kreeg een opdracht die het nodige vergde van de denk- en productiekracht van het bedrijf. Bal: “We hadden op zeer korte termijn een duurzaam gadget nodig voor een actie bij enkele van onze grotere klanten, zoals Etos.” De briefing: Ontwerp binnen het gestelde budget een gad- get voor kinderen, vooral ook geschikt voor baby’s, passend bij de nieuwe verpakkingen van de Calendula-babylijn. Het premium moest aantrekkelijk genoeg zijn om tijdens deze actie de drempel tot aankoop te verlagen. snel, betaalbaar en uniek. Het zijn eisen die geregeld terugkomen in een briefing voor een premiumactie. Verzorgingsmerk Weleda voegde daar een belangrijk criterium aan toe: het premium moest ook duurzaam zijn. Greenmotion kwam met het speelgoedkoord. TeksT: AllARD fReDeRiks Weleda kiest voor duurzaamheid, óók in premiums (advertentie)
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5