PromZ Magazine 2-2014

2014 - nummer 2 - www.promz.nl 5 No guts, no glory PromZ Magazine 15de jaargang, juni 2014 PromZ Magazine is een uitgave van Het Portaal Uitgevers B.V. Veerdijk 40-i, 1531 MS Wormer Postbus 125, 1520 AC Wormerveer Tel: 075-6475747, fax: 075-6284914 E-mail: info@hetportaal.com Verschijningsfrequentie: 4x per jaar, de decemberuitgave is in combinatie met de ProductZ Finder Oplage: 16.500 exemplaren Abonnementen: Kunnen op elk gewenst moment ingaan voor de periode van een jaar. De abonnementsprijs bedraagt A 30,- (incl. 6% BTW en verzendkosten). Abonnementen dienen schriftelijk te worden opgezegd, tenminste een maand voor het verstrijken van de abonnementsperiode, bij Het Portaal Uitgevers, Postbus 125, 1520 AC Wormerveer Adreswijzigingen: Dienen schriftelijk, bij voorkeur op de adresdrager, te worden doorgegeven aan Het Portaal Uitgevers, Postbus 125, 1520 AC Wormerveer Hoofdredactie: drs Karin Schaper Redactionele medewerkers: Charles Borremans, Sabine Doelman, Ed van Eunen, Allard Frederiks, Kees-Jan Rozestraten, mr Alexander Singewald, drs Rutger Vahl Redactie-adres: Postbus 125, 1520 AC Wormerveer Tel./fax: 072-5153053 E-mail: k.schaper@words.nl Bladmanagement: Hans Janssen Advertentie-acquisitie: John Swaab, Philip Lasance, Meryem Karakus Traffic: Monique Zijlstra-Brandt, Eefje van Doorn Druk: MullerVisual © Niets uit deze uitgave mag, op welke wijze dan ook, worden vermenigvuldigd en/of openbaar gemaakt zonder voorafgaande toestemming van de uitgever C O M M E N T A A R d o o r K a r i n S c h a p e r p r o m z 9 Onderzoeken, die begin dit jaar zijn uitgevoerd door marktonderzoekbureau One Question in opdracht van PromZ Magazine onder inkopers en marketeers enerzijds en leveranciers van pro- motionele producten anderzijds, wijzen uit dat het bedrijfsleven weer meer budget beschikbaar heeft voor de inkoop en inzet van promotionele producten om hun marketingplannen te onder- steunen. Dat strookt met de groeiende vraag naar kwalitatieve premiums en ook naar ‘groene’ promotionele producten, waaraan vaak een iets duurder prijskaartje hangt. De economie begint op te veren, en dat zien we dit jaar ook terug in de manier waarop bedrijven met hun klanten omgaan. De focus die de afgelopen jaren vooral lag op het met prijspromoties snel binnenhalen van nieuwe klanten – denk aan supermarkten, energieleveranciers en tele- combedrijven – zal meer gaan liggen op het behoud van bestaande klanten. Het koesteren van bestaande klanten is van groot belang, al was het maar omdat het behoud van loyale klanten vele malen goedkoper is dan het werven van nieuwe klanten. We denken dat er minder prijspromoties te zien zullen zijn ten gunste van promoties die toege- voegde waarde leveren. Neem nu de prijsacties in de supermarkten. De EFMI Business School stelde in een onderzoek vast dat consumenten wennen aan al die aanbiedingen in de supermarkt en de actieprijzen niet eens meer opmerken. Dit soort prijspromoties is prettig voor mensen die makkelijk van de ene supermarkt naar de andere switchen. Maar trouwe klanten geven jaarlijks soms wel duizenden euro’s uit in ‘hun’ supermarkt. Waar blijft hun dank-je-wel voor hun trouw? De toegevoegde waarde van een promotie kan heel goed tot uiting komen in promotionele pro- ducten. Marketeers van gerenommeerde bedrijven als Campina, L’Oréal en Weleda hebben het er over in dit nummer van PromZ Magazine. Die meerwaarde zit ‘m niet altijd in het verhogen van de financiële waarde van de aanschaf als wel in het verhogen van de emotionele waarde bij de doelgroep, benadrukken ze. ‘We geven liever iets extra’s dan korting’ is hun devies. Bedrijven hebben weer meer budget, leveranciers van promotionele producten melden dat de ordergrootte weer toeneemt. In combinatie met meer oog voor kwaliteit en originaliteit van promotionele producten en hernieuwde aandacht voor het koesteren van de klant kan het weer leuker worden op de winkelvloer en in klantrelaties. Hopelijk hebben opdrachtgevers weer de guts voor vernieuwing en durf voor opvallende en spraakmakende acties, die de klant echt raken, in beweging brengen en vasthouden. No guts, no glory.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5