PromZ Magazine 2-2014
2014 - nummer 2 - www.promz.nl 77 n e w z e z (advertentie) Coca-Cola brengt jeugd in beweging Coca-Cola steunt het Jeugdsportfonds de komende drie jaar met 735.000 euro. De bekendmaking van de hoogte van de donatie, viel tegelijk met de start van de ‘Win a Ball, Give a Ball’ actie van Coca-Cola. Voor elke voetbal die Coca-Cola tijdens deze actie weggeeft aan consumenten, doneert de frisdrankfabrikant er ook één aan een jongere die is aangesloten bij Jeugdsportfonds. Dat zijn ruim 500 ballen per dag. De actie is onderdeel van de samenwerking tussen Coca-Cola en Jeugdsportfonds. Samen willen de partijen meer jongeren die in armoede opgroeien het plezier van samen sporten laten ervaren.Coca-Cola maakte in maart de samenwerking met Jeugdsportfonds bekend. Met het partnership investeert het merk in de groei van het fonds. Jeugdsportfonds helpt ieder jaar 30.000 jongeren met het betalen van het lidmaatschap van de sportvereniging en hun sportattributen. Met het record- bedrag van Coca-Cola, kan dit aantal de komende drie jaar substantieel worden verhoogd naar 40.000 jongeren per jaar in 2016. Plezier van sporten Naast de financiële sponsoring, heeft Coca-Cola de ‘Win a ball, Give a ball’ actie gelanceerd om nog meer jongeren uit kansarme milieus het plezier van sporten te laten ervaren. “Met deze actie slaan wij twee vliegen in één klap. We bren- gen Nederland letterlijk in beweging door voetballen weg te geven én helpen tegelijkertijd jongeren uit kansarme milieus om het plezier van sport te ervaren”, aldus Sonja den Bakker, brand activation manager Coca-Cola. Consumenten maken tot en met 30 juni elk dag kans op een voetbal, ofwel ruim 500 voetballen per dag. Scherpere zelfregulering voor voedingsmiddelenreclame gericht op kinderen. Dat is een van de wensen van The European Action Plan on Childhood Obesity. In het plan wordt erkend dat groeiend overgewicht onder kinde- ren van 0-18 jaar niet alleen een zaak van marketeers is. Maar verwacht wordt dat de voedingsmiddelenindustrie in alle lid- staten nog meer zijn verantwoordelijkheid neemt. In het plan wordt de EU Pledge genoemd als een zeer relevant initiatief van de branche. In deze EU Pledge belooft een groep multinationale voedingsmiddelenadverteerders geen reclame te richten op kinderen jonger dan 12 jaar, tenzij deze voldoet aan een reeks voedingskundige criteria. Van de EU-rapporteurs mogen de beloften sterker. Dat wil zeg- gen dat de regels zich niet moeten toespitsen op tv-reclame, maar ook op marketingactiviteiten via andere media zoals instore, promotionele acties, online reclame en reclame via social media. Samengevat vraagt het plan van de industrie: • Scholen vrijmaken van marketing voor ‘minder gezond’ voedsel en dranken • Consolidatie van de voedingskundige criteria uit de EU Pledge, waarmee ze algemeen geldend moeten worden per 2016 • Formuleren van reeks aanbevelingen voor voedingsmiddelen- reclame gericht op kinderen jonger dan 12 jaar via tv, internet, sportevenementen etc, waarbij de Pledge als basis kan die- nen (doelstelling: 30 procent van de lidstaten met dergelijke aanbevelingen) • Aanbieders van mediadiensten aanmoedigen om een strengere gedragscode van audiovisuele reclame gericht op kinderen voor ‘minder gezonde voeding’ te implementeren EU wil aanscherping food- reclame gericht op kinderen
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5