PromZ Magazine 2-2014

8 TeksT: kARin scHAPeR fOTO: RuuD JOnkeRs 8 D at Nederlanders graag sparen is wel bekend. Vroeger ging dat met zegeltjes, die je uitknipte, in de keukenla stopte en vervolgens op een spaarkaart plakte. Nu spaar je online ‘punten’ en wissel je je spaartegoed ook online in voor korting op cadeaus, dagjes uit of belevenissen. Bij Eurosparen van Campina gaat dat ook zo. Op elke verpakking van Campina (en Optimel) staat een code die 2,50 of 5 euro spaarwaarde vertegenwoordigt. Met een persoonlijk account op de gerelateerde (mobiele) websites of via de mobiele apps kan de consument sparen voor voordeel op belevenis- sen, uitjes en cadeaus. Via het persoonlijke account kunnen spaarders hun bestelling plaatsen in de spaarshop, waarin alle deelnemende merken en producten zijn opgenomen. Binnen enkele dagen (afhankelijk van de levertijd van de leverancier) wordt het product bij het bezorgadres afgeleverd. Online is keyword Een belangrijk feature van een succesvol op de consument gericht spaarprogramma, zegt Vanessa Visser (portfolio direc- tor milk/buttermilk bij FrieslandCampina Branded Netherlands), is dan ook gemak. Niks knippen, plakken, opsturen en naar de winkel gaan. Online is het keyword. De websites van Optimel en Campina Eurosparen krijgen bovengemiddeld veel bezoe- kers, die dagelijks duizenden codes invoeren. Visser noemt een aantal van 400.000 unieke bezoekers per maand. De apps van Campina en Optimel staan in de AppStore respectievelijk op de tweede en vijfde plaats binnen de categorie ‘Eten & drinken’, boven bekende apps als Smulweb, Couverts, Nespresso en Iens. En ze staan bovenaan op de ranglijst van de FMCG-apps, vertelt Visser vol trots. concurrentie - van merkfabrikanten of huismerken van grote supermarkten - ligt altijd op de loer. De zuivelmarkt, die op dit moment niet groeit terwijl hard discount wel marktaandeel wint, vormt daarop geen uitzondering. in navolging van Optimel is het zuivelmerk campina de strijd aangegaan met eurosparen, een spaarprogramma om consumenten te binden en merktrouw te verhogen. in een paar maanden tijd zijn er in totaal al 700.000 eurospaarders. Campina bindt consument met loyaltyprogramma Eurosparen FrieslandCampina won medio mei de Koning Willem I Prijs. Met deze prestigieuze onderscheiding (met DNB-president Klaas Knot als juryvoorzitter) mag FrieslandCampina zich de komende twee jaar de beste onderneming van Nederland noemen. Zuivelfabrikant FrieslandCampina en Magneds, online bureau gespecialiseerd in klantloyaliteit, kregen dit voorjaar bij de Dutch Interactive Awards een nominatie voor het loyalty- programma Eursoparen.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5