PromZ Magazine 2-2015

z 2015 - nummer 2 - www.promz.nl 13 v i ew Alle seinen op groen voor duurzaamheid in kaart gebracht die draaiden rond maatschappelijke issues. Het blijkt dat de deelnamebereidheid van consumenten hoger ligt bij campagnes die hier gebruik van maken dan de benchmark van alle ruim 1.000 onderzochte activaties.” Dat Albert Heijn voorop loopt, is volgens De Bruin logisch. “Albert Heijn is een van de meest professionele partijen. Ze staan ook in de spotlight.” Aspeslagh: “We beoordelen bij elke spaaractie zorgvuldig de materialen die gebruikt worden bij de productie. De moestuintjes-tabletten zijn gemaakt van samengeperst kokos- gruis. Dat wordt gewonnen uit de restanten van de kokosnoot die overblijven nadat het vruchtvlees – voor bijvoorbeeld kokosolie of snoep – eruit is gehaald.” Karton Bij de boerderijmini’s werkte Albert Heijn al met premiums van karton.​De vraag die ook opkomt is: kan het merk nog terug naar promoties zoals met wuppies en winkelmini’s? Of is plastic voortaan uit den boze? Aspeslagh: “We proberen zoveel moge- lijk te werken met materialen die zo min mogelijk impact op het milieu hebben, waarbij de kwaliteit en de houdbaarheid van een premium ook belangrijk zijn. We zien namelijk dat veel klanten premiums bewaren en blijven gebruiken. Zo zie je bij- voorbeeld bij elk voetbaltoernooi de premiums van voorgaande jaren opduiken.” Bij elke AH-spaaractie kijken we zorgvuldig naar de materialen voor de productie Verstandig met premiums omgaan, betekent volgens De Bruin ook dat je je afvraagt of er behoefte aan is. “Veel premiums die gratis zijn, zou je eerst kunnen testen bij de doelgroep. Als de helft het niet interessant vindt, ben je rommel aan het ver- plaatsen, zeker als het on-pack zit.” Ook moeten marketeers de mogelijkheden van self-liquidatingpromoties niet onderschat- ten, vult hij aan. “Uit de Activatie Barometer is ook gebleken dat mensen best bereid zijn om bij te betalen als je iets goeds biedt. Geef ze dus ook die keuze.” Dierenplaatjes sparen Of een vervolg in het verlengde van de moestuintjes of het boerderijtje op stapel staat, wil Aspeslagh niet zeggen. “Wij houden toekomstige acties altijd geheim, anders is het geen verrassing meer.” Dat is waar. Maar PromZ Magazine hoort uit welingelichte kringen dat ’s lands grootste kruidenier nog even doorgaat op de duurzame toer. In de eerste week van juni startte AH ook de spaaractie met de bekende tv-bioloog Freek Vonk. Met de spaaractie kunnen 160 dierenplaatjes worden gespaard met weetjes over de dieren. Bij iedere tien euro aan boodschappen krijg je 4 gratis dierenplaatjes. Alle 160 dieren met hun weetjes kunnen, volgens beproefd spaaractierecept, in een verzamelalbum, waarin ook aanvullende informatie en spelletjes staan. 9

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5