PromZ Magazine 2-2015

14 T oen Al Gore in 2006 met zijn film An Inconvenient Truth waarschuwde voor de consequenties van de opwarming van de aarde, maakte hij heel wat los. Waar ging het eigenlijk over? Zou het allemaal zo’n vaart lopen? Inmiddels staat de zorg voor het milieu dagelijks ‘op de kaart’. Neem alleen al zo’n tv-programma als Nederland Wordt Groen. Ook maatschappelijk verantwoord ondernemen is voor iedereen in de loop der jaren een bekend begrip geworden. Ook PromZ Magazine schrijft regelmatig over duurzaamheid en MVO in relatie tot de inkoop en inzet van promotionele artikelen. De interesse in duurzame promotionele producten groeit, en de vraag gaat toenemen. Dat blijkt uit de onderzoeken die PromZ jaarlijks houdt onder marketeers en inkopers bij het bedrijfsleven. Bij opdrachtgevers groeit het bewustzijn, evenals bij de leve- ranciers van premiums en relatiegeschenken, dat alle partijen in toenemende mate hun verantwoordelijkheid moeten nemen voor het evenwicht tussen people, planet & profit. Tandje bijzetten Maar volgens Willem Lageweg, directeur van MVO Nederland, mogen opdrachtgevers best een tandje bijzetten om deze Inkopers onderschatten de sociale en milieurisico’s van producten die zij in verre landen laten maken of daar kopen, ook als het gaat om promotionele artikelen. Dat zei Willem Lageweg van MVO Nederland medio april tijdens een interview op Radio 1. PromZ Magazine vindt nuancering op zijn plaats en vroeg Willem Lageweg om toelichting. ‘Sluit risico’s uit en ga voor kansen!’ Willem Lageweg (MVO Nederland) tegen inkopers: TEKST: KARIN SCHAPER bedoelingen waar te maken. Hij baseert dit op de uitkomsten van de MVO Monitor 2015, een grootschalig onderzoek van MVO Nederland naar de stand van zaken op het gebied van maat- schappelijk verantwoord ondernemen. Uit het recent gehouden onderzoek onder zo’n duizend Nederlandse bedrijven blijkt dat ruim twee derde van hen aan maatschappelijk verantwoord ondernemen doet. In de meeste gevallen gaat het om bescheiden activiteiten in de sfeer van afvalscheiding en energiebesparing. Maar onder maatschappelijk verantwoord ondernemen vallen echter ook zaken als duurzame producten, het respecteren van mensenrechten en arbeidsomstandigheden in de productieke- ten en een leefbaar loon voor de medewerkers ver weg. “Meer bedrijven zouden deze onderwerpen met ambitie moeten oppak- ken,” vindt Lageweg. Voor alle duidelijkheid: de promotionele productenbranche c.q. promotionele producten staan helemaal niet in een slecht blaadje. Problemen met premiums, give away’s en reclameartikelen halen niet vaak de publiciteit, simpelweg omdat ze weinig voorkomen. Recalls van deze artikelen zijn zeldzaam, zeker als inkopers ze betrekken via gerenommeerde leveranciers van premiums en relatiegeschenken. Want fabrikanten, toeleveranciers en leve- ranciers van deze producten nemen hun verantwoordelijkheid

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5