PromZ Magazine 2-2015
z 2015 - nummer 2 - www.promz.nl 15 v i ew 8 en in een vroeg stadium maatregelen als dat nodig is. Daarom is het zo belangrijk, vindt Lageweg, dat opdrachtgevers zaken doen met leveranciers die ook op dit terrein goed te boek staan, zoals bijvoorbeeld de leden van branchevereniging PPP, die de PPP Code of Conduct hebben onderschreven. Compliance en het behalen van MVO-certificeringen maken daar deel van uit. Inkoop beter plannen Maar er gebeurt natuurlijk wel ‘ns wat, of er gebeurt toch bijna wat. Lageweg waarschuwt inkopers, óók als het promotionele producten betreft, voor de prijsdruk die ze uitoefenen. Inkopen op een (te) scherpe prijs brengt risico’s met zich mee. Als die risico’s kinderarbeid betreffen, of de veiligheid van arbeiders in verre landen of de gezondheid van consumenten, heb je de poppen aan het dansen. Lageweg vindt ook dat het bedrijfsleven af moet van het ‘vandaag bedacht, morgen gebracht’. “Gun de producent en je leverancier iets meer tijd. Als je de inkoop beter plant, sluit je bepaalde risico’s al uit en kun je vaak ook prijstechnisch beter uit zijn.” Morele overwegingen Maar in feite is de belangrijkste boodschap van Lageweg dat geen opdrachtgever nog zou moeten willen dat er wel ‘ns wat kan gebeuren. Of het nu om de inkoop van promotionele pro- ducten gaat of andere producten (wat veruit de grootste groep producten is die worden ingekocht, denk alleen al aan de retail, maar ook sectoren als goud en zilver, elektronica, cosmetica.) Los van economische overwegingen en wetgeving, zet Lageweg morele overwegingen op nummer één. Zelfregulering past bij die gedachte. Lageweg: “De sector, met als voorbeeld de branchevereniging van die sector, geeft aan duurzaam te willen zijn. Dan verdient de sector het ook om te kunnen reageren op de vraag naar duur- zaamheid vanuit de markt.” De promotionele productenbranche is klaar voor het groene product, we schreven het eerder al. Niet alleen de leveranciers, maar ook de fabrikanten en andere toeleveranciers. Branchevereniging PPP is al jaren lid van MVO Nederland. Natuurlijk doet de branche dit ook uit eigenbelang, maar dat maakt de initiatieven niet minder belangrijk, interessant en prijzenswaardig. Samen sterk gaat ook hier op als vraag en aanbod dichter bij elkaar komen. Circulaire economie Marketeers en inkopers moeten beseffen dat consumenten, of dat nu je klanten of je medewerkers zijn, in toenemende mate van bedrijven verwachten dat ze maatschappelijk verantwoord bezig zijn, licht Lageweg toe. “Het omslagpunt zit er aan te komen. De bodem komt omhoog,” zoals hij het noemt. “Thema’s komen op en blijven, het verzet tegen dierproeven bijvoorbeeld, en die worden de nieuwe norm. De maatschappij is continu op zoek Willem Lageweg MVO, maatschappelijk verantwoord ondernemen, is een integrale visie op een duurzame bedrijfsvoering. Een bedrijf dat maatschappelijk verantwoord onderneemt, maakt bij iedere bedrijfsbeslissing een afweging tussen de verschil- lende maatschappelijke en economische effecten hiervan, en houdt hierbij rekening met stakeholderbelangen. Elke bedrijfsbeslissing heeft immers invloed op de stakeholders (belanghebbenden) van een bedrijf. Dat kunnen medewerkers of klanten zijn, maar bijvoorbeeld ook omwonenden, leveran- ciers, investeerders en ook ‘de maatschappij’ in algemene zin. (bron: MVO Nederland)
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5