PromZ Magazine 2-2015

2015 - nummer 2 - www.promz.nl 7 C O M M E N T A A R d o o r K a r i n S c h a p e r p r o m z 9 Duurzaam is here to stay Het was helemaal niet de bedoeling, maar gaandeweg de productie van deze PromZ Magazine kwamen we met steeds meer onderwerpen over duurzaamheid en MVO. Zie bijvoorbeeld het inter- view met Willem Lageweg van MVO Nederland, de column van Charles Borremans en natuurlijk het artikel over de aandacht van Albert Heijn en programmamakers voor alles wat biologisch is en met moestuintjes van doen heeft. (En tja, net nu buigt de EU zich over een wetsvoorstel waarbij de kans bestaat dat volkstuinders –en iedereen die al dan niet bij huis een moestuintje heeft- binnenkort geen zaad uit groente en fruit meer mogen winnen of ruilen met andere hobbyisten. ‘Onwenselijk in een tijdsgewricht waarin overheid en burgers streven naar een duurzame samenleving en een gezond milieu,’ aldus de AVVN, de organisatie voor hobbytuinders.) Maar even terug naar de opmerking over de vele artikelen over groen en MVO in dit nummer van PromZ Magazine. Op zichzelf niet zo vreemd, eigenlijk. We hadden er wel een heel magazine mee kunnen vullen. Want duurzaam is here to stay. Duurzaam denken & doen is een must. De ‘groene’ trend in de maatschappij en de toenemende aandacht van bedrijven en consumenten voor duurzaamheid is onomkeerbaar. Kwamen de berichten eerst nog druppelsgewijs, nu lijkt het een vloedgolf. De opvattingen en attitudes veranderen sneller dan menigeen denkt. Alle media berichten bijna dagelijks over thema’s die met duurzaamheid en MVO te maken hebben. Voor veel bedrijven wordt het ook een – dankbaar - marketingthema. Neem textielketen Zeeman, die adverteerde met 3 t-shirts voor 5 euro en de slogan ‘eerlijk gemaakt’. Het bedrijfsleven staat steeds meer op ‘duurzaam’, zo ook de consument - en de branche van promotionele producten vormt daarop geen uitzondering. De branche is zich bewust van zijn ver- antwoordelijkheid voor mens & milieu en neemt die verantwoordelijkheid ook. De promotionele productenbranche begint zich steeds ‘groener’ te profileren. Opdrachtgevers moeten die signalen – beter – oppikken. Maar de vraag naar duurzame promotionele producten is wel aan het groeien, en dat is mooi. En het is echt niet zo dat alles nu ineens duurzaam moet zijn, dat kan niet eens. Maar elk bedrijf dat op verschillende aspecten de focus legt op duurzaamheid en MVO, doet wat de samenleving – en ook de wetgever - in toenemende mate verlangt. Waarom zou u niet gaan voor duurzaamheid? Het begrip kent vele verschijningsvormen, er is altijd wel een vorm die bij uw bedrijf, merk en imago past. Bovendien – en dat moet iedere marketeer als muziek in de oren klinken - kun je je nu nog onderscheiden met duurzaam denken & doen, en met duurzame producten. Over enige tijd is ‘duurzaam’ niet onderscheidend meer, maar de standaard. Het zou mooi zijn als het bedrijfsleven zijn marketingbudget dit jaar al meer zou gaan aanwenden voor de inkoop van duurzame premiums en relatiegeschenken. PromZ Magazine 16de jaargang, juni 2015 PromZ Magazine is een uitgave van Het Portaal Uitgevers B.V. Veerdijk 40-i, 1531 MS Wormer Postbus 125, 1520 AC Wormerveer Tel: 075-6475747, fax: 075-6284914 E-mail: info@hetportaal.com Verschijningsfrequentie: 4x per jaar, de decemberuitgave is in combinatie met de ProductZ Finder Oplage: 16.500 exemplaren Abonnementen: Kunnen op elk gewenst moment ingaan voor de periode van een jaar. De abonnementsprijs bedraagt A 30,- (incl. 6% BTW en verzendkosten). Abonnementen dienen schriftelijk te worden opgezegd, tenminste een maand voor het verstrijken van de abonnementsperiode, bij Het Portaal Uitgevers, Postbus 125, 1520 AC Wormerveer Adreswijzigingen: Dienen schriftelijk, bij voorkeur op de adresdrager, te worden doorgegeven aan Het Portaal Uitgevers, Postbus 125, 1520 AC Wormerveer Hoofdredactie: drs Karin Schaper Redactionele medewerkers: Charles Borremans, Sabine Doelman, Ed van Eunen, Allard Frederiks, Kees-Jan Rozestraten, mr Alexander Singewald, Marjolein Straatman, drs Rutger Vahl Redactie-adres: Postbus 125, 1520 AC Wormerveer Tel./fax: 072-5153053 E-mail: k.schaper@words.nl Bladmanagement: Hans Janssen Advertentie-acquisitie: John Swaab, Philip Lasance, Meryem Karakus Traffic: Monique Zijlstra-Brandt, Marco Rensen Vormgeving en DTP: Finnmedia B.V. Druk: Real Concepts B.V., Velp © Niets uit deze uitgave mag, op welke wijze dan ook, worden vermenigvuldigd en/of openbaar gemaakt zonder voorafgaande toestemming van de uitgever

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5