PromZ Magazine 2-2015
8 Biologisch slaat de klok en het is moestuin all over. Duurzaamheid is de trend. Als een grote naam als Albert Heijn miljoenen moestuinpotjes uitdeelt, is er iets in gang gezet. Wie durft er echt voor te gaan? TEKST: ALLARD FREDERIKS N ederland loopt niet voorop in de duurzaamheids- trend. “In Duitsland zijn de supermarkten bijvoorbeeld al veel verder,” zegt Frank de Bruin, partner bij activa- tiebureau Activate&co. “Er is daar bij de consument veel meer aandacht voor alles wat met eten en drinken te maken heeft. Nederland is niet het beste jongetje van de klas. We hebben geen voortrekkersrol.” De Bruin: “Als we op deze manier doorgaan, creëren we een gigantische afvalberg en een tekort aan grondstoffen. We steken met z’n allen nog te vaak de kop in het zand. Dat geldt zowel voor consumenten als voor het vakgebied. Dat de gratis plastic tasjes bijvoorbeeld nu pas worden afgeschaft, is rijkelijk laat. In andere landen in Europa is dat al veel langer geleden gebeurd.” Duurzaamheid wordt voornamelijk defensief ingezet, stelt De Bruin. “Opdrachtgevers richten zich vooral op de bekende rand- voorwaarden waaraan een premium moet voldoen, zoals de eis dat er geen kinderarbeid aan te pas is gekomen. Wat wel echt ingrijpend is, is dat Lego – mede onder druk van Greenpeace – de banden met Shell verbreekt, omdat ze vinden dat hun waarden niet langer met elkaar verenigbaar zijn.” Zulke statements zouden meer merken wel eens kunnen gaan maken, verwacht hij. “Een Alle seinen op groen voor duurzaamheid Over 44 miljoen moestuinpotjes en 350.000 moestuinbakken mooi actief voorbeeld is dat G-Star raw jeans maakt van gerecy- cled plastic uit de oceaan. De wereldwijde introductiecampagne waarin artiest Pharrell Williams als founder een belangrijke rol vervult, maakt de zorg voor milieu breed toegankelijk en geeft G-Star raw een echte voorsprong.” De terughoudendheid om door te pakken op duurzaamheid hangt ook samen met de impact van social media, volgens De Bruin. “Duurzaamheid kun je er niet even bij doen. Op social media wordt alles transparanter en uitvergroot. Daardoor willen merken hun act kloppend hebben. Ze zijn voorzichtig om dit op te spelen. Je kunt je bijvoorbeeld sterk profileren op milieuvriendelijkheid, maar als andere partijen dat beter voor elkaar hebben, kan dat op Facebook en Twitter snel voor minder gewenste reacties zorgen.” Voortrekkers Uit het PromZ Opdrachtgeversonderzoek 2014 bleek dat bij meer dan de helft van de bedrijven de interesse voor duurzame pro- motionele producten groeit. Ook verwachten ze dat de rol van deze artikelen gaat toenemen. Ondernemingen als Unilever en Albert Heijn zijn voortrekkers op dit gebied. De supermarktketen is zich ook meer en meer gaan richten op het duurzaamheids- aspect bij de keuze voor premiums en spaaracties. Het past bij
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5