PromZ Magazine 2-2015

90 Wuppies promoten nieuwe roman Natte Lunch Je bent fabrikant van promotionele producten. En als je dan een roman schrijft is de hoofdpersoon natuurlijk een fabrikant van promotionele producten en maken give away’s een belangrijk deel uit van de promotie van het boek. Maurice Stoevenbeld, directeur van Interall Group – bekend van de Wuppie – lanceerde medio mei zijn debuutroman Natte Lunch waarin luxe leven, sportauto’s, drank en lun- chen in toprestaurants rode draden zijn. Hoofdpersoon Sem van Ginter wil meer avontuur. Hij gaat een boek schrijven, maar het hele project groeit hem boven het hoofd. En als hij dan ook nog onder invloed van de bestsellerschrijfster Emma komt, loopt niet alleen zijn schrijverschap, maar vooral ook zijn oude leven als man en vader gevaar. Fles rosé Afkomst verloochent zich niet. Stoevenbeld kent de kracht van het premium en zet die dan ook in om Natte Lunch (wat staat voor lunchen met een goed glas wijn) op de kaart te zetten. Zo’n campagne, inclusief gebruikmaking van promotionele artikelen, zouden meer uitgevers en auteurs moeten inzetten om boeken te promoten, vindt hij. Samen met zijn partner Karin geeft Stoevenbeld het boek uit vanuit de door henzelf opgezette uitgeverij Manypieces. De lancering van deze debuutroman is een nieuw concept in de boekenwereld. Er is een grootse campagne opgezet, waarvan het ‘Natte Lunch’-pakket een opvallend onderdeel is. Dit pakket bestaat uit de roman, een fles rosé, een wijndoek en een Wuppie in originele geschenkverpakking die naast de boekhandels ook bij een aantal wijnwinkels gekocht kan worden. Samen ondernemen Maurice Stoevenbeld: “De uitspraak ‘een goed boek verkoopt zichzelf’ is niet mijn stel- ling. De boekenwereld is over het algemeen niet heel commercieel. Er worden 19.000 titels per jaar uitgegeven, dat zijn meer dan 300 boeken per week. Probeer dan maar eens met je boek erbovenuit te steken. Alleen als er een creatieve marketingcampagne en een origineel concept aan ten grondslag ligt, heeft een boek kans van slagen, naar mijn mening, en dat lukt je niet via een bestaande uitgever. Vandaar dat wij besloten hebben om het zelf uit te geven en het boek te behandelen als een van onze producten.” Karin Stoevenbeld: “We hebben de boekhandels actief benaderd. We willen echt samen met hen ondernemen. Onderdeel van het concept is bijvoorbeeld dat de boekhandela- ren gratis de Natte Lunch Wuppies ontvangen die ze kunnen uitdelen in de winkel. We zorgen ook voor belevenissen voor hun klanten, zoals opvallende signeersessies, en een sportwagen voor de deur.” Lekker bewegen met Calvé-pindakaas Half mei abseilde scholier Sam van een 15 meter hoge pot pindakaas, die stond aan de Maas in Rotterdam. Hij plakte al abseilend een actie-etiket op de opvallende pindakaassilo. Daarmee werd aangekondigd dat Calvé Pindakaas deze zomer tienduizenden sportlessen en -activiteiten weggeeft aan kin- deren tussen de 6 en 18 jaar. Als het aan Calvé ligt, gaat de jeugd gezond bewegen. “Wij zien kin- deren in Nederland graag lekker bewegen, actief bezig zijn en vooral plezier hebben in sport,” zegt Karin Koornneef van Calvé-pindakaas. Bij heel wat sportverenigingen in het hele land kunnen kinderen tot maart 2016 hun sportwensen en talenten ontdekken. Ze kunnen kiezen uit ruim vijftig verschillende activiteiten, verspreid over bijna driehonderd locaties in Nederland. Actiecode Al vanaf mei zit er op alle 650 gram en 1 kilogram potten Calvé- pindakaas een actiecode. Deze is online in te wisselen voor een e-voucher die recht geeft op een gratis sportles of -activiteit. “Met deze actie krijgen tienduizenden kinderen binnen een bepaalde peri- ode de mogelijkheid om een sport uit te proberen die ze leuk vinden. Hopelijk zet ze dit ook aan ommeer te gaan bewegen en er lol in te heb- ben,” aldus Koornneef.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5