PromZ Magazine 1-2016

10 1 ECHTE KLANT RELATIES KOMEN CENTRAAL TE STAAN Steeds meer bedrijven zien het belang van het koesteren van hun echte relaties. Maar al te vaak geldt de gouden regel dat 20% van de klanten ver- antwoordelijk is voor 80% van de omzet. Deze klanten echt koesteren, zeker in deze tijd van 1001 opties, is meer dan ooit belangrijk. Dat houdt in dat de uitgaven voor premiums en relatiegeschenken waarschijn- lijk wat moeten stijgen, al is dit vaak qua omvang voor een beperktere groep. Het gaat om promotionele producten die er echt toe doen en een invulling geven aan de relatie van het merk of bedrijf. Een goed voorbeeld van een markt waar deze denkwijzen tot een ander promotiebe- leid heeft geleid is bij de dagbladenuitgevers. De afgelopen tijd zie je een duidelijke verschuiving naar acties om trouwe lezers te belonen in plaats van (premium)acties voor het binnen halen van nieuwe abonnees. Op 23 en 24 maart vindt de vakbeurs Promz Event plaats, een goede aanleiding om te kijken welke ontwikkelingen en trends er spelen in het brede vakgebied van promoties en premiums. Welke actuele trends en kansen zien we om rekening mee te houden of op in te haken? We hebben de opvallendste promotionele trends op een rij gezet. De 7 promotietrends van 2016 TEKST: FRANK DE BRUIN 2 PREMIUMS COMBINEREN MET ONLINE TOEPASSINGEN Echte vernieuwende premiums vinden we juist op basis van deze ontwikkeling. Steeds vaker worden premi- ums gecombineerd met online en/of mobiele toepassingen waardoor ze echte nieuwe moge- lijkheden bieden. Eneco met Toon is hier een sprekend voorbeeld van. Een nieuw energie tool dat de consument inzicht geeft in zijn energiegebruik en hoe hierop valt te besparen. De tool is ook aan te sturen via de mobiel waardoor nieuwe toepassingen zijn te bieden. Zo’n premium voorziet in een duidelijke behoefte bij een brede groep van consumenten. Het maakt de innovatieve kracht van Eneco helemaal waar. Niet gek dat Eneco de Toon maximaal inzet om nieuwe klanten te werven en bestaande klanten trouw te houden. Hier liggen vele kansen, ook voor bestaande ‘evergreens’ om vernieuwend te worden. Waarom geen Becel stappenteller 2.0 waar je online je loopprestaties bij kan houden? De opties bij deze trend zijn legio, al vraagt het vaak wel extra lef en inspanning om hiermee te scoren.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5