PromZ Magazine 1-2016
z promot i on 9 De 7 promotietrends van 2016 7 PARTNERSHIPS TUSSEN BEDRIJVEN WORDEN BELANGRIJKER S amenwe r k i ng t u s s en be - drijven wordt steeds belangrijker. Het was afgelopen jaar ‘wereld- nieuws’ dat Lego zicht terug trok als premiumpartner bij Shell. Onder druk van Greenpeace, dat dan weer wel. Het geeft aan dat goed part- nership voor beide partijen een win/win situatie oplevert, want zowel Lego als Shell betreuren het einde van hun samenwerking. Maar partnerships kunnen ook tot nieuwe mooie combinaties leiden. Natuur&Milieu lanceerde in het nieuwe jaar mede met GreenChoice, ASNbank en Rockwool de gratis Thermocard. Een gratis premium om op een slimme wijze de binnentemperatuur van je buitenmuur te meten. Een slimme activatie die bijzondere partners bij elkaar brengt rond een duidelijk gezamenlijk doel: energie besparen door betere isolatie. Het zoeken van partner- ships bij een actie wordt steeds belangrijker. Het kan net het verschil maken tussen geslaagde dan wel minder geslaagde acties. Het gezegde “wie kan delen kan ook vermenigvuldigen” speelt in deze – online - wereld meer dan ooit. Focus op 2016 Naast de promotionele trends heeft marktonderzoekbureau Trendbox in samenwerking met Activate&co actuele consumen- tentrends, nieuwe inzichten en kansen in kaart gebracht voor 2016. Kort enkele conclusies uit dit onderzoek: De blik van consumenten op 2016 is onveranderd relatief positief, maar gekke dingen doen zit er niet bij. Opvallend is dat zeven op de tien jongeren optimistisch is over 2016, tegen nog geen vier op de tien van de 50-plussers. Bij inko- men, hoog versus laag, zien we bijna exact dezelfde verhouding. 10% van de Nederlanders gaat in 2016 meer besteden maar daar staat tegen over dat 30% komend jaar minder gaat uitgeven. Ondanks het succes van bijvoorbeeld Airbnb zien we de bereid- heid om producten of diensten met elkaar te delen en/of te ruilen bij de Nederlander afnemen. We gaan dit jaar in vergelijking met 2015 minder vaak: op de prijs letten, naar de discounter, huismerken kopen en consuminderen De meeste Nederlanders (89%) denken niet dat hun zomer anders wordt, omdat Oranje zich niet heeft geplaatst voor het EK! En er is nog blind vertrouwen in coach Blind… De BBQ blijft razend populair en wordt komende zomer de gezel- lige sociale verbinder voor Nederlanders! (Lezers van PromZ Magazine kunnen het rapport Focus op 2016 kosteloos aanvragen via frank@activateandco.nl) Frank de Bruin is partner/strateeg bij Activate & Co (advertentie)
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5