PromZ Magazine 1-2016

z 2016 - nummer 1 - www.promz.nl 21 co l umn 8 Wat verandert er toch veel in ons vakgebied. Denk aan content, social, de veranderende rol van een merk, de invloed van bloggers en vloggers, vernieuwende PR die dicht tegen activatie aan ligt, etcetera. Zin in de zomer, zin in vernieuwing…… Z es graden celsius, een grauwe lucht, kale takken en mensen die voorover gebogen tegen de wind in fiet- sen. Typisch een Hollandse winterdag. En dus ook zo’n dag dat je eigenlijk een zonvakantie wil gaan boeken, een lekkere massage wil nemen bij Dr. Feelgood (aanrader!) of op de sportschool de sauna in wil duiken om tot op het bot weer warm te worden. Overigens ook vrijdag vandaag en dus straks de deur op slot, haard aan en met een glas wijn de volgende aflevering van mijn favoriete Netflix-serie kijken. Of twee, of drie. Vooruitkijken Die koude, natte dagen wil je eigenlijk zo snel mogelijk achter je laten, maar het voordeel van dit soort dagen (en laten we vooral positief blijven) is dat je al zo lekker kunt gaan mijmeren over wat je binnenkort allemaal voor leuke dingen gaat doen. Een beetje vooruit kijken dus. En dan denk ik aan varen, borrelen op een terras, een lange strandwandeling maken, uitgebreid koken en vooral daarna nóg langer met dierbaren aan tafel zitten. Op het vakmatige gebied denk ik aan alle enorme interessante veran- deringen die we de laatste jaren zien. Denk aan content, social, de veranderende rol van een merk, de invloed van bloggers en vloggers, vernieuwende PR die dicht tegen activatie aan ligt en ga zo maar door. Want wat verandert er een hoop… TEKST: KEES-JAN ROZESTRATEN Nieuwe Esprix Even een kleine sidestep, die echter wel te maken heeft met mijn verhaal. Dit jaar zit ik in de jury van de Esprix. Ik ben een van de personen die aan de wieg heeft gestaan van deze mooie vakprijs en dus is het erg leuk om ook eens bezig te zijn met de Esprix en alle inzendingen vanaf de jurystoel. Nou heeft de Esprix dit jaar een koerswijziging gehad. Waar voorheen het onder- deel ‘activatie’ (naast creativiteit en resultaat) een belangrijk criterium was, is het nu nog slechts creatie en resultaat wat telt. Die mooie, vertrouwde Esprix met z’n vaste merkwaarden is dus anders geworden. En als ‘gepokt en gemazeld’ in het activatievak moet ik nog even wennen aan de gemaakte keuzes. Zonder een oordeel te hebben of de koerswijziging van de Esprix een goede keuze was, mag ik in iedere geval wél constateren dat ik, met de nieuwe jureringscriteria, naar mijn mening te weinig mooie activatiecases zie. Ja, de moestuintjes en de kristalglazenactie van AH, de Etos actie met de handdoeken (in een ‘leuke verpakking’), de actie van Jumbo rondom de Gele Trui. Maar dat zijn de grote jongens. Die durven nog, die kunnen nog en die zie je dus nog. En daar spreken we ook bij PromZ regelmatig over. En daarom ook houdt PromZ elk jaar zijn verkiezing van de beste promotie waar gebruik werd gemaakt van een premium. Maar over het algemeen mag ons vakgebied wat meer van zich laten horen, wat meer lef tonen. Dus kom op marketeer, groot

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5