PromZ Magazine 1-2016

24 W ekelijks, soms dagelijks, gaan er bij De Haagse Hogeschool (HHS) orders de deur uit voor promo- tionele producten die de ruim 2000 medewerkers inzetten voor hun marketingactiviteiten richting relaties en (aankomende) studenten, zowel in Nederland als in het bui- tenland. Daarnaast beschikt de hogeschool over een eigen winkel voor de verkoop van merchandise. Die shop blijkt – ach- teraf – méér dan slagroom op de taart te zijn. Emotie De winkel loopt als een trein. Heel wat studenten kopen er, van gebruiksartikelen als usb-sticks, markeerstiften en batterijen tot en met kleding waarmee de naam van De Haagse Hogeschool zichtbaar wordt in het straatbeeld. “Elke student die rondloopt in een sweater van De Haagse Hogeschool is me meer waard dan elke abri die een paar duizend euro kost. De artikelen die ons merk zichtbaar promoten, verkopen we dan ook voor slechts iets meer dan onze inkoopprijs. We willen de verkoop ervan, of de student er nu bewust voor komt of dat de kleding als impulsar- tikel wordt meegenomen, zo makkelijk mogelijk maken,” aldus adviseur communicatie Anne-Marie Schuster. Studenten in t-shirts, sweaters, hoodies en joggingbroeken van De Haagse Hogeschool: ze genereren ontegenzeggelijk naamsbe- kendheid. En meer dan dat: ze brengen er emotie mee over. Met De Haagse Hogeschool hecht groot belang aan het goed overbrengen van zijn marketing- en communicatiestrategie. De opleiding zet er uiteenlopende media en middelen voor in. Promotionele producten worden het hele jaar door ingezet om de strategie handen en voeten te geven. TEKST: KARIN SCHAPER Haagse Hogeschool als lifestylemerk voor studenten de kleding brengen ze de boodschap over dat ze trots zijn op ‘hun’ hogeschool. Betere reclame kun je bijna niet hebben. Kleding waar de naam van de HHS op prijkt hoort bij hun lifestyle, iets wat bijvoorbeeld aan Amerikaanse universiteiten heel gewoon is, maar in Nederland nog niet. Textiel is een hardloper in het assortiment van de winkel. Er is zelfs ook een babylijn, zwangere studenten zijn dol op de rom- pertjes, mutsjes en sokjes, die het trouwens ook goed doen bij zwangere of net bevallen medewerkers of als relatiegeschenk. Ook de Dopper is een topper in het assortiment, evenals de saladshakers en de trekkoordlampen. Maar de ooit in een gekke bui ingekochte pluchen broodjes haring inclusief uitjes liggen nog op zolder… Huisstijlbewaking De Haagse Hogeschool bestaat uit 7 faculteiten, 1 academie, 23 lectoraten en 5 diensten. De 23 lectoraten zijn ondergebracht bij de faculteiten. Ruim 25.000 studenten uit binnen- en buitenland, volgen er een bachelor, een master of post-hbo-opleiding. Er wer- ken ruim 2000 medewerkers op De Haagse Hogeschool, waarvan 65% in een onderwijzende en 35% in een ondersteunende functie. Voorheen bestelden de inkopers van alle afzonderlijke entiteiten op eigen gezag. Maar enige jaren terug werd besloten om de inkoop van alle premiums en relatiegeschenken te cen- FOTO: RUUD JONKERS Evita Schmidt (l) en Anne-Marie Schuster

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5