PromZ Magazine 1-2016
z 2016 - nummer 1 - www.promz.nl 25 pro f i l e 9 traliseren via de winkel vanuit het oogpunt van schaalvoordeel en huisstijlbewaking, vertelt Schuster. Gedwongen winkelnering om ‘wildgroei’ te voorkomen. De winkel is de slagroom op de taart geworden. Hij fungeert niet alleen als centraal punt om de promotionele producten te verko- pen aan de eigen medewerkers van De Haagse Hogeschool zoals in eerste instantie het idee was. Allengs is de winkel uitgegroeid tot – letterlijk – een etalage en inkomstenbron (zij het bescheiden) door de verkoop van merchandise. Ook de studenten bleken een heel interessante aparte klantengroep te zijn. Ze zijn als het ware moving billboards. Sticker “Voordat we de inkoop vanuit één centraal punt gingen organise- ren, werkte iedereen met andere leveranciers, en liet iedereen op zijn eigen manier het logo van de school en van zijn eigen opleiding op de producten zetten. Met het assortiment en onze huiskleuren grijs en groen nam men het ook niet zo nauw. Er waren eens kaarsen in grijs en groen bij de Xenos gekocht, en daar werd een sticker van De Haagse Hogeschool opgeplakt, om maar een voorbeeld te noemen. Het werd een wirwar. Vandaar dat de inkoop is gecentraliseerd, maar natuurlijk ook om besparin- gen te realiseren. Vijfhonderd pennen inkopen bij één leverancier of honderd bij vijf leveranciers, dat verschil merk je uiteraard in de portemonnee,” licht Evita Schmidt toe. Zij is naast shopmana- ger De Haagse Winkel ook het centrale aanspreekpunt voor de medewerkers. Zij beoordeelt, begeleidt en stuurt de aanvragen van de medewerkers. Preferred supplier van De HHS is Intercédé, die het zogeheten maatwerk, ofwel de gebrande promotionele producten, levert. Alle marketing, communicatie en promotie heeft tot doel het imago van de HHS te versterken en de naamsbekendheid en herkenbaarheid te vergroten. Alle promotionele producten moeten een link hebben met de kernwaarden van De Haagse Hogeschool, en dat geldt niet in de laatste plaats voor de pro- ducten in het assortiment van de winkel die zo’n belangrijke rol heeft als ‘uithangbord’ van de hogeschool, lichten Schuster en Schmidt toe. De kernwaarden zijn zelfbewust, kwaliteitsgericht en eigenzinnig en zijn handvatten voor de inkoop. De waarden die daar bovenop komen voor de artikelen die via de winkel worden verkocht zijn o.m. groei, trots en het goede gevoel te behoren tot de HHS, of de herinnering aan de HHS, met name voor de oud-studenten, studenten die op het punt staan af te studeren of de vele studenten uit het buitenland die een aandenken mee naar huis willen nemen. Het grote handboek ‘guidelines’ voor de shop maakt grofweg een verdeling in artikelen die ‘organisatie ondersteunend’ zijn, sfeerartikelen en convenience artikelen. Ook is er een categorie non-branded souvenirs. MVO en aandacht voor duurzaamheid zijn ook belangrijke voor- waarden. Schmidt: “Sowieso vinden we kwaliteit belangrijk. Dat probeer ik ook over te brengen op onze interne klanten.” Reden waarom ze het googelen liever buiten de deur houdt. Schmidt: “Ik moet altijd uitleggen waarom een artikel, zeg een pen, op het internet altijd goedkoper is, dan wanneer je hem, bedrukt en al, inkoopt bij een gerenommeerde leverancier.” Mensenwerk De HHS is verplicht aanbestedingen uit te schrijven. In 2011 en vier jaar later, in 2015, ging de gunning naar Intercédé. Schuster: “Naast de vragen die je in zo’n aanbesteding moet vragen, stel- len we ook hele open vragen waarin de leveranciers die zich inschrijven echt kunnen laten zien wat ze kunnen op hun gebied. We vragen ook naar creativiteit en originaliteit en willen weten welke visie zij hebben op de rol van het inzetten van premiums en relatiegeschenken. Bij de laatste aanbesteding hebben we een team van acht studenten, immers een belangrijke doelgroep van ons, mee laten beoordelen waar het ging om creativiteit en originaliteit. Het samenstellen van een assortiment blijft men- senwerk. Wat is mooi? Wat is goed? Het blijven lastige definities.” Nieuwe ideeën, nieuwe producten en nieuwe trends doet Schuster overal op, bijvoorbeeld op de beurs PromZ Event. “Vooral de novi- teiten bij de ingang hebben mijn interesse, en ik kijk graag welke leveranciers nieuwe producten te bieden hebben. Ik vind dat leuk. Een proactieve houding hoort ook bij mijn werk. Promotionele producten voegen waarde toe aan je uitingen, je imago en je profilering. Daar moet je dan ook serieus mee omgaan.” De Haagse Hogeschool werd op 1 september 1987 opgericht na een fusie tussen veertien kleinere instellingen voor hoger beroepsonder- wijs in de regio. Sinds 2003 is de Technische Hogeschool Rijswijk ook onderdeel van De Haagse Hogeschool. Het hoofdgebouw van De Haagse Hogeschool is te vinden achter sta- tion Hollands Spoor. De studentenpopulatie is gevarieerd met een grote diversiteit aan culturele en etnische achtergronden en natio- naliteiten. Het grootstedelijke karakter van De Haagse Hogeschool is duidelijk terug te zien. De Haagse Hogeschool gebruikt de Engelse benaming The Hague University of Applied Sciences voor een aan- tal opleidingen. Onder deze naam biedt men onder meer negen bachelorstudies en drie Engelstalige masteropleidingen aan.
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5