PromZ Magazine 1-2016

z 2016 - nummer 1 - www.promz.nl 39 re s earch 8 Al sinds 2004 laat PromZ Magazine jaarlijks het gedrag van opdrachtgevers onderzoeken door bureau One Question. Het gaat hierbij om bedrijven die onder andere ten behoeve van hun marketingactiviteiten premiums en relatiegeschenken inzetten. Uit deze onderzoeken komt naar voren dat deze opdrachtgevers die inkoop in toenemende mate bij relatie- geschenkenleveranciers doen. Inkopers van promotionele producten nemen geen risico’s D at betekent dat het inkoopgedrag van deze opdrachtgevers in sterke mate bepalend is voor de resultaten van de leveranciers. Omgekeerd kan het aanbod van promotionele producten door leveranciers effec- ten hebben op het inkoopgedrag van de opdrachtgevers. Er bestaat dus een subtiele relatie tussen beide groepen. Budgetten teruggelopen Kijken we naar de jaarlijkse onderzoeken onder de opdrachtge- vers dan vallen onmiddellijk de effecten van de economische crisis op. Uit tabel 1 blijkt dat de budgetten bij opdrachtgevers jarenlang wat teruggelopen zijn. Vanaf 2014 stijgen ze weer, maar de budgetvolumes van 2008 en voorgaande jaren zijn nog lang niet in zicht. Opgeteld is het gemiddelde budget van een opdrachtgever tussen 2008 en 2015 met ruim een kwart teruggelopen, maar in bepaalde sectoren is die terugloop vele malen groter geweest zoals bij bouwbedrijven en financiële dienstverleners. Dat in diezelfde periode de totale omzetten van de leveranciers gestegen zijn is het bewijs dat opdrachtgevers tijdens de moeilijke crisisjaren vaak op safe speelden en hun promotionele producten zijn gaan inkopen bij de professionele leveranciers van promotionele producten. Ruim 10 jaar marktonderzoek TEKST: ED VAN EUNEN Zoektocht naar originaliteit Interessant is dat opdrachtgevers over het algemeen heel goed in staat blijken te zijn om te voorspellen wat hun definitieve budget in het volgend jaar zal zijn (zie tabel 1 en grafiek 1). Het kan er overigens ook op wijzen dat budgetten bij opdrachtgevers in het algemeen weinig flexibel zijn en, eenmaal vastgesteld, in de loop van het jaar niet meer veranderen. We zagen reeds dat in de crisistijd de opdrachtgevers sterker zijn gaan leunen Werkelijke budgetstijging/-daling Verwachte budgetstijging/-daling 2008 + 10% + 20% 2009 - 10% - 10% 2010 - 9% NB 2011 - 12% - 12% 2012 - 4% - 8% 2013 - 4% - 3% 2014 + 1% - 7% 2015 + 3% + 2% Tabel 1: Werkelijke en verwachte budgetverandering opdrachtgevers

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5