PromZ Magazine 1-2016
z 2016 - nummer 1 - www.promz.nl 41 re s earch Inkopers van promotionele producten nemen geen risico’s 8 op de leveranciers van promotionele producten. Met enige regelmaat wisselen ze van leverancier. Dat heeft onder andere te maken met de voortdurende zoektocht van opdrachtgevers naar originele en creatieve producten. Jaar in jaar uit noemen de opdrachtgevers dat een van hun belangrijkste taken: het vinden van originele promotionele producten. Vinden ze geen originele producten bij hun huidige leveranciers, dan is de overstap naar een andere snel gemaakt. De beschikbaarheid van veel online informatie over promotio- nele producten bevordert dat proces alleen maar. Tegen deze achtergrond is het opvallend dat in het toppunt van de crisisja- ren (2009-2011) de opdrachtgevers in veel sterkere mate dan voorheen trouw bleven aan hun bestaande leveranciers van promotionele producten. Hoe minder het budget, hoe minder kennelijk ook de neiging om te experimenteren met nieuwe leve- ranciers. Uit tabel 2 blijkt dat, op het moment dat de budgetten weer hoger worden, de neiging van opdrachtgevers om het eens bij een andere aanbieder te proberen toeneemt: hoe hoger het budget, hoe meer men geneigd is een gokje op een nieuwe leverancier te wagen. Oriëntatie op het aanbod Door de jaren heen blijken de opdrachtgevers veel tijd en energie te steken in het vinden van de meest passende promotionele producten. En dus in het vinden van leveranciers die deze pro- ducten aanbieden. Het lezen van dit blad helpt daarbij, net zoals het bezoeken van de beurs PromZ Event. Maar de belangrijkste bronnen van informatie over promotionele producten blijken nog steeds de catalogi en de websites van de leveranciers te zijn. Uit tabel 3 blijkt dat inmiddels een minderheid van de opdrachtge- vers (10% in 2015) zich uitsluitend via de gedrukte catalogus op promotionele producten oriënteert. Dat percentage lag in 2012 nog op 14%, geen groot verschil dus. Het zich uitsluitend baseren op de websites van leveranciers doet 41% van de opdrachtgevers in 2015, terwijl dat in 2012 nog maar 31%was. Maar in nog steeds een meerderheid van de gevallen oriënteren opdrachtgevers zich zowel via de gedrukte catalogi als via de websites van leveran- ciers: 49% deed dat in 2015 tegen 55% in 2012. De rol van de website is dus belangrijk en wordt nog altijd belangrijker. Maar zonder de gedrukte catalogus voelt een kleine meerderheid van de opdrachtgevers zich toch onthand. Uit de onderzoeken is gebleken dat opdrachtgevers de catalogus vooral gebruiken om zich te oriënteren en te laten inspireren. Als het op bestellen aankomt wordt de website weer belangrijker met infor- matie over actuele prijzen en over aanbieders. Overigens blijkt dat er dan nog in veel gevallen eerst telefonisch of persoonlijk -15 -10 -5 0 5 10 15 20 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 Omzetontwikkeling leveranciers Budgetontwikkeling opdrachtgevers Grafiek 1: omzetontwikkeling van leveranciers en budgetontwik- keling van opdrachtgevers 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 % % % % % % % % % % % % Dezelfde leverancier 37 30 45 49 47 75 79 75 44 57 45 47 Deels dezelfde, deels andere leverancier 59 67 53 47 47 22 15 20 53 43 49 51 Andere leverancier 4 3 2 4 6 3 6 4 3 - 6 2 Totaal 100 100 100 100 100 100 100 100 100 100 100 100 Tabel 2: Samenwerking in het komende jaar tussen opdrachtgever met leverancier 2012 2013 2014 2015 % % % % Oriënteert zich alleen via de catalogus 14 12 15 10 Oriënteert zich alleen via website 31 36 38 41 Oriënteert zich zowel via catalogus als via website 55 52 47 49 Totaal 100 100 100 100 Tabel 3: Oriëntatie via catalogus en/of website
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5