PromZ Magazine 1-2016

z 2016 - nummer 1 - www.promz.nl 43 re s earch Inkopers van promotionele producten nemen geen risico’s 9 contact is tussen de opdrachtgever en de leverancier, alvorens de order definitief geplaatst wordt. Gelet op het belang van promo- tionele producten voor veel opdrachtgevers is het ook logisch dar er intensief contact is tussen opdrachtgever en leverancier, zeker als ze bedrukt en gecustomized moeten worden. Licht groeiende rol online Zoals gezegd, niet alles wat opdrachtgevers aan promotionele producten op websites zien, wordt online gekocht. Uit tabel 4 blijkt dat minder dan 5% van de opdrachtgevers álle promotio- nele producten online koopt. 12% doet het vrij vaak, 17% met enige regelmaat en 43% een enkele keer. Een kwart heeft nog nooit promotionele producten online gekocht, maar dat gold vier tot vijf jaar geleden nog voor tweederde van de opdrachtgevers. Stap voor stap wennen opdrachtgevers dus aan het gebruik van online bestelmogelijkheden. Maar al naar gelang het promotio- nele product vinden ook op diverse andere wijzen de bestellingen plaats. Ook hier zien we dat opdrachtgevers geen risico willen nemen en niet over één nacht ijs gaan. Ook niet als het om het zo vaak besproken online bestellen gaat. Groen is nog erg groen Wie 10 jaar onderzoek onder opdrachtgevers doorkijkt verwacht het nodige over duurzame resp. groene promotionele producten te vinden. Merkwaardig genoeg is daar weinig spontaans over naar voren gekomen tijdens de interviews met de opdrachtgevers, vandaar dat de onderzoekers er vanaf 2014 bewust naar zijn gaan vragen. Ja, duurzame promotionele producten zijn zeer belang- rijk voor ons, zo zegt 17% van de ondervraagde opdrachtgevers, terwijl 39% ze enigszins van belang vindt. Maar zelfs in 2014 gaf 21% van de opdrachtgevers aan groene promotionele producten helemaal niet belangrijk te vinden. Toch zit er groei in duurzame en groene promotionele producten: 41% van de opdrachtgevers zegt in 2015 weleens duurzame promotionele producten gekocht te hebben, terwijl 30% dat niet gedaan heeft. Opvallend is dat 29% van de opdrachtgevers niet eens weet of er in het afgelo- pen jaar duurzame promotionele producten zijn ingekocht. Van degenen die het wel weten en ze ook gekocht hebben geeft een kleine meerderheid aan dat het aandeel van ingekochte duur- zame promotionele producten in de komende jaren vermoedelijk zal stijgen. Groene promotionele producten spelen dus een rol, maar het gaat vooralsnog in een lage versnelling. Aannemelijk is dat, als er de komende jaren iets gaat veranderen op het gebied van promotionele producten, met name de factor ‘duurzaamheid’ in belang zal toenemen. Conclusie De budgetten voor promotionele producten en relatiegeschenken hebben de afgelopen jaren sterk onder druk gestaan. Een verge- lijking met het Bruto Binnenlands Product leert dat die budgetten veel meer fluctueren dan het BBP. Met andere woorden, ze zijn nogal crisisgevoelig. Toch blijven deze budgetten bestaan, zij het dat ze wat lager zijn, en dat betekent dat Nederlandse bedrijven niet zonder promotionele producten kunnen. Ze horen erbij, ze zijn niet meer weg te denken en opdrachtgevers letten nog steeds op opvallende, originele en creatieve promotionele producten. Die zullen in toenemende mate groen worden en ze zullen ook in toenemende mate online gekocht gaan worden. Maar die ontwik- kelingen gaan eigenlijk nog best langzaam. Degenen die promotionele producten inkopen blijken te kie- zen voor een wat voorzichtige aanpak: niet teveel fratsen met nieuwe leveranciers, zeker als het eigen budget onder druk staat. Schoorvoetend overgaan op de inkoop van echt duurzame en groene promotionele producten. En stap voor stap voor bepaalde producten het internetkanaal gebruiken. Degenen die bij opdrachtgevers promotionele producten inko- pen ontpoppen zich volgens de diverse gehouden onderzoeken als zorgvuldige inkopers die zich geen risico’s kunnen en willen permitteren en zich daarom ook heel grondig oriënteren op het productaanbod en op de individuele leveranciers. 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 % % % % % % % Nooit 59 60 68 29 29 24 23 Een enkele keer 28 20 21 39 39 39 43 Met enige regelmaat 6 7 6 20 20 23 17 Vrij vaak 4 6 3 9 9 10 12 Altijd 3 7 2 3 3 4 5 Totaal 100 100 100 100 100 100 100 Tabel 4: Online kopen Inkopers willen originele producten

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5