PromZ Magazine 1-2016
z 2016 - nummer 1 - www.promz.nl 45 g i f t 8 Kom er maar op, het was ‘gewoon’ een leuk idee… “Een koffer is één vierkante meter reclameruimte en dat ook nog ‘ns on the road. Reclamekoffers zijn moving billboards,” zegt Vijlbrief. Hij begon in 2008 om zijn idee waar te maken, en inmiddels levert hij koffers aan het retailkanaal en daarnaast is hij actief in de zakelijke markt met bedrukte koffers en kofferhoezen van het merk Suitsuit. In de retail is Suitsuit in 26 landen verkrijgbaar; jaarlijks gaan er in het winkelkanaal rond de 100.000 koffers over de toonbank. In business to business verkoopt Suitsuit vooral bedrukte hoezen. Gekke naam eigenlijk, Suitsuit. Vijlbrief: “Ach, het deed een beetje denken aan namen als Nafnaf en Tomtom. Het bekt nog steeds lekker, is internationaal te gebruiken en het blijft hangen, dat is belangrijk.” Bloopers Vijlbrief, die zelf produceert in China en smakelijk kan vertel- len over de bloopers uit de beginjaren (verkeerde stof die niet rekbaar was, dito garen en de eerste order onderbrengen bij een Chinees zonder exportvergunning…) stond in 2008 met zes hoezen en twee minimaal bedrukte koffers (“nou ja, er stond een logootje van een centimeter of 10 op”) op PromZ Event. Een vriendinnetje had gauwgauw een paar hoezen in elkaar gestikt. Maar het originele product bezorgde hem een vliegende start en er moesten toen dus als de wiedeweerga hoezen gemaakt gaan worden, want er kwam ineens meer vraag naar dan verwacht. Anno nu vinden jaarlijks zo’n 100.000 hoezen van Suitsuit en 80.000 bedrukte koffers in het zakelijke kanaal hun weg naar uit- eenlopende opdrachtgevers (en zijn er heel wat Chinese kopieën op de markt… maar ach, je betekent pas wat in het vak als je wordt nagemaakt, toch?) Naast hoezen en bedrukte koffers, levert Suitsuit in het zakelijke kanaal ook kofferstickers, en ook custom made koffers behoren tot het productportfolio. Vijlbrief: “We leveren custom made al vanaf 200 stuks. Er komt steeds meer vraag naar kleine aantallen. Op de zakelijke markt moet je flexibel kunnen zijn, dat is ook een reden waarom we zelf fabriceren en alles van begin tot eind in eigen hand hebben.” Gebruikswaarde Op de consumentenmarkt profileert Suitsuit zich met name als een merk dat vrouwen aanspreekt, maar in de zakelijke markt past het bedrijf zijn producten aan de campagnedoelstellingen en doelgroepen aan. De hoezen, koffers, stickers en reisaccessoires als reiskussentjes en beschermhoezen voor tablets en iPads, heb- ben echte gebruikswaarde en zijn multi-inzetbaar, licht Vijlbrief toe: als reclamedrager, premium, in een motivatie- of loyalty- campagne, merchandise en als product bij een dm-campagne, omdat een hoes doorgaans door de brievenbus kan. Vijlbrief geeft enkele voorbeelden. Honig voerde tijdens het WK van 2014 een loyaltyprogramma waarbij de koffer met een sticker
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5