PromZ Magazine 1-2016

z 2016 - nummer 1 - www.promz.nl 47 g i f t Met het merk de wereld over 9 werd voorzien van de naam en het favoriete rugnummer van de klant. Heinz deed Heinz-koffers (met inhoud) als kerstgeschenk cadeau aan medewerkers en relaties. Het sieradenmerk Zinzi voerde een online campagne (maak de slagzin af: ‘ik wil zo’n zinzi-koffer hebben want,…) waarbij all over bedrukte ‘limited edition Zinzi Suitcases’ te winnen waren. Bol.com bracht zijn reis- producten extra onder de aandacht via een actie op Facebook waarbij men kans maakte op een gepersonaliseerde trolley. Een succes, ook al vanwege alle nieuwe likes die deze actie ople- verde. M&M heeft zijn eigen koffers. Bacardi, Mars en Heineken ook, evenals het Duitse Bayern München. Een reisverzekeraar maakte reclame via kofferhoezen en bracht daarmee ook het aan- tal claims voor beschadigde koffers terug: minder beschadigingen door de hoezen en minder koffers die kwijt raken omdat de eige- naren hun koffer-met-hoes op de bagageband snel herkennen. En niemand die zomaar met zo’n koffer van iemand anders durft weg te lopen… MZB In Nederland is Suitsuit gevestigd in Soest, waar (inclusief eigen ontwerpers) een kleine 20 mensen werkzaam zijn. De koffers fabriceert Suitsuit zelf in China, nabij Hangzhou, de voorraden liggen in Sjanghai, Rotterdam en Soest. Vijlbrief is kofferfabri- kant geworden omdat hij met betrekking tot compliance en MVO bovenop de productie wil zitten, zegt hij. “Klanten stellen hoge eisen aan compliance. Een Mars, bijvoorbeeld, komt zo onaange- kondigd binnen voor een audit van de fabriek. We hebben alles op orde. Ik zeg altijd ‘wij zijn MZB’, ofwel Maatschappelijk Zeer Braaf. Op het gebied van wet- en regelgeving doen we meer dan nodig is. Daarom zijn wij ook niet de goedkoopste. Als je twee tientjes voor een koffer neerlegt, dan heb je een doos op wielen waar misschien materiaal in zit wat er niet in mag. De inkoper die dat risico wil nemen, die snapt het niet.” Op PromZ Event staat Suitsuit op standnummer 833. Toegevoegde waarde Een toegevoegde waarde van merkartikelen is het feit dat consumen- ten door webwinkels, warenhuizen of door speciaalzaken bekend zijn met het merk. Door de advertising van die merken en de verkrijg- baarheid in het retailkanaal, kent men de kwaliteit en de prijs. Wie zo’n artikel cadeau krijgt, weet dus wat hij er in de winkel voor had moeten betalen. En het feit dat de prijs van een merkproduct in de relatiegeschenkenhandel lager ligt dan in de retail, is voor de gever mooi meegenomen. Bovendien is de relatiegeschenkenleverancier expert op het gebied van customizen en personaliseren. De attentiewaarde van een merkproduct is vaak hoog en kan daar- mee de uitstraling als relatiegeschenk vergroten. Om allerlei redenen kan de associatie met een bekend (A-)merk heel goed passen in het marketingbeleid van een onderneming. (advertentie) kofferhoes

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5