PromZ Magazine 1-2016

2016 - nummer 1 - www.promz.nl 5 C O M M E N T A A R d o o r K a r i n S c h a p e r p r o m z PromZ Magazine 17de jaargang, maart 2016 PromZ Magazine is een uitgave van Het Portaal Uitgevers B.V. Veerdijk 40-i, 1531 MS Wormer Tel: 075-6475747 E-mail: info@hetportaal.com Verschijningsfrequentie: 4x per jaar, de decemberuitgave is in combinatie met de ProductZ Finder Oplage: 16.500 exemplaren Abonnementen: Kunnen op elk gewenst moment ingaan voor de periode van een jaar. De abonnementsprijs bedraagt A 30,- (incl. 6% BTW en verzendkosten). Abonnementen dienen schriftelijk te worden opgezegd, tenminste een maand voor het verstrijken van de abonnementsperiode, bij Het Portaal Uitgevers, Veerdijk 40-i, 1531 MS Wormer Adreswijzigingen: Dienen schriftelijk, bij voorkeur op de adresdrager, te worden doorgegeven aan Het Portaal Uitgevers, Veerdijk 40-i, 1531 MS Wormer Hoofdredactie: drs Karin Schaper Redactionele medewerkers: Charles Borremans, Sabine Doelman, Ed van Eunen, Allard Frederiks, Kees-Jan Rozestraten, mr Alexander Singewald, Marjolein Straatman Redactie-adres: Veerdijk 40-i, 1531 MS Wormer Tel./fax: 072-5153053 E-mail: k.schaper@words.nl Bladmanagement: Hans Janssen a.i. Advertentie-acquisitie: John Swaab, Philip Lasance, Meryem Karakus Traffic: Monique Zijlstra-Brandt, Annemarie Smit Vormgeving en DTP: Finnmedia B.V., Alkmaar Druk: Real Concepts B.V., Velp © Niets uit deze uitgave mag, op welke wijze dan ook, worden vermenigvuldigd en/of openbaar gemaakt zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. 9 De ‘buzz words’ in marketing volgen elkaar snel op. Zijn we net gewend aan CSR, corporate social responsibility, hebben we het alweer over CSV, creating shared values. CSV omvat meer: het is vervlochten met het gehele budget van de organisatie en is gericht op waardevermeerdering voor onderneming én gemeenschap. De opkomst van dergelijke termen geven aan dat het bedrijfsleven in toenemende mate oog heeft voor de zorg voor ‘mens en milieu’ en dat het niet meer alleen bij woorden kan blijven. Het wordt een speerpunt in het beleid, ook bij kleine(re) ondernemingen. Maar vooral de grote ondernemingen zijn koplopers, denk aan een multinational als Unilever, textielketen Zeeman of supermarktketen Albert Heijn met zijn focus op biologische producten en de onovertroffen moestuintjesactie. Deze ‘groene’ actie was niet voor niets zo’n succes. Consumenten zijn qua beleving al verder dan menig marketeer denkt. Plofkippen, E-nummers en bijvoorbeeld te goedkope kleding en schoenen staan al langer ter discussie. Hoe kan dat allemaal, vragen inmiddels miljoenen consumenten zich af. Herkomst van producten, netjes omgaan met mens en milieu: het zijn key issues. De promotionele productenbranche is ook een branche die is doordrongen van de noodzaak van CSR en ook al van CSV. Marketeers zetten promotionele producten en corporate gifts immers in als zakelijk cadeautje. Fabrikanten en leveranciers in de promotionele productenbranche leggen steeds meer de focus op zaken als compliance, wet- en regelgeving. Uitzonderingen daar gelaten, maar iedereen is er mee bezig. Herkomst, certificeringen, technische dossiers, duurzaamheid: dat maakt het product soms wat duurder, maar wie automatisch voor de goedkoopste uitvoering van het promotioneel product gaat, loopt steeds meer het risico op het kopen van een ‘plofkip’. Kijk eens goed naar uw (promotionele) beleid en kijk met die insteek ook eens naar wat leveranciers te bieden hebben. Vraag ernaar. Wat kunnen ze ook op dit vlak voor u betekenen? En u voor hen? Investeer in elkaar. Werk samen. Creating Shared Values is ook daarom een mooi thema voor de samenwerking tussen leveranciers van gifts & gadgets en hun opdrachtgevers. Plofkippen

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5