PromZ Magazine 1-2016

6 Heel wat bedrijven begonnen vorig jaar al met in te halen wat ze op het vlak van merkactivatie en klantbehoud, waarvoor o.a. promotionele producten, loyaltytools, relatiegeschenken en kerstpakketten worden ingezet, door cost savings moesten laten liggen. Naar verwachting zet die inhaalslag dit jaar door: met ruimere budgetten gaat dat ook weer wat makkelijker dan voorheen. Zo kun je dan bijvoorbeeld weer voor meer kwaliteit gaan, kiezen voor meer originaliteit en creativiteit, je hoeft niet meer alleen te letten op prijs, etcetera. Power en lef Dat budgetten wat groeien, bleek uit het PromZ-onderzoek onder opdrachtgevers, dat in het afgelopen najaar werd uitgevoerd door Recent bleek uit het jaarlijkse PromZ-onderzoek onder inkopers en marketeers in Nederland dat de premiumbudgetten toenemen. Voor 2016 wordt een groei van ruim 3 procent ver- wacht. Na alle bezuinigingen van afgelopen jaren klinkt dat als goed nieuws voor een mooi promotiejaar. TEKST: SABINE DOELMAN PromZ Event 2016 voor een mooi promotiejaar PromZ Event vernieuwd. Mis ’t niet! het onafhankelijke marktonderzoekbureau One Question. Uit dat onderzoek kwam ook naar voren dat opdrachtgevers meer ser- vice gaan verlangen van hun leveranciers. En ook dat lijkt aan te geven dat opdrachtgevers weer meer oog hebben voor de inzet van promotionele producten, relatie- en eindejaarsgeschenken en weer (meer) gebruik willen maken van de power van promo- tionele producten om het behalen van marketingdoelstellingen te ondersteunen. Hopelijk gaan opdrachtgevers in 2016 weer ‘knallen’ en vergroten ze hun kansen door lef te tonen, en weer eens anders dan anders en opvallend te zijn. Denk eens terug aan de ‘promotiepareltjes’ die we door de jaren heen in Nederland hebben gekend. Wie goed kijkt naar de ingrediënten van kaskrakers als de Flippo’s, “We zetten af en toe premiums in die optimaal aan- sluiten bij onze merkdoelstellingen en strategie en die relevant en interessant zijn voor de consument. Ook moet een premium van hoge kwaliteit zijn,” directeur marketing & innovatie Nicole Freid van HAK. “De conversie van trouwe gasten is ook aanzienlijk hoger dan bij andere boekers. We willen de mensen gelukkig stemmen en zorgen dat ze terugkomen. En ik denk dat iedereen altijd wel blij is met een cadeautje,” senior direct marketeer Bea Gielen van Center Parcs . FOTO: GERARD GUIKING (EXPOFOTO) 23 & 24 MAART JAARBEURS UTRECHT

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5