PromZ Magazine 1-2016

2016 - nummer 1 - www.promz.nl 73 no t e z Heineken en Van Gogh Museum Afgelopen zomer is Heineken een driejarig partnership met het Van Gogh Museum in Amsterdam aangegaan. Als eerste tastbaar resultaat van het partnership is er een limited edition fles in speciale cadeauverpakking ontwikkeld. Zes ontwerpen: elk flesje is een gedeelte van het meest bekende meesterwerk van Vincent van Gogh, Zonnebloemen (1889). De nieuwe Sunflower Collection flessen zijn verkrijgbaar in het restaurant en de bar van het museum, de cadeauset volgt later dit jaar. De eerste grote tentoonstelling in het Van Gogh Museum, gespon- sord door Heineken, is ‘Lichte Zeden, prostitutie in de Franse kunst (1850-1910)’. Deze tentoonstelling gaat over Parijs in de late 19e eeuw. Jan-Derck van Karnebeek, chief commercial officer van Heineken: “Onze associatie met dit wereldberoemde museum is in alles een echt partnership. Het gaat verder dan een simpele financi- ële bijdrage. Heineken en Van Gogh Museum zijn beide iconische Amsterdamse instituten, en samen vieren we onze gedeelde geschiedenis met bezoekers van over de hele wereld.” Peter Hiddinga is de nieuwe franchisenemer van Hokra voor de regio Noord-Holland. Hij is actief voor Hokra vanuit Kortenhoef. Hiddinga heeft een ruime saleservaring, en is o.a. actief geweest in de direct marketingwereld. Hij was jaren werkzaam als account manager bij Kompass Nederland. Inl. Hokra, 0183 – 587400. (advertentie) Aantal joint promotions flink gestegen In 2015 zijn er weer meer joint promotions gevoerd dan een jaar geleden. In 2015 zijn er 7.722 landelijke joint promotions geweest. Dat is 0,5%meer dan de 7.688 in 2014, het record- jaar tot dan toe,, aldus Promorional Partners (onderdeel van bureau Kega). De stijging komt volgens Promotional Partners, dat al sinds 1996 de landelijk gevoerde joint promotions registreert (in totaal zijn er momenteel 88.526 acties geregistreerd), voornamelijk op het conto van de aantrekkende economie. Dit gecombineerd met het feit dat het marketinginstrument joint promotion steeds vol- wassener wordt, heeft opnieuw in een record geresulteerd. Ter vergelijking: in 1996 werden er 811 landelijke acties geregistreerd ten opzichte van 7.722 in 2015. Bijna een vertienvoudiging, wat ook de professionalisering van het joint promotion vak weer- spiegelt. Toch is het record van 2015 opmerkelijk te noemen, zeker gezien het feit dat er in 2015 geen WK of EK voetbal of Olympische Spelen was. Van de eerder genoemde 7.722 landelijk gevoerde joint promo- tions komen er 2.719 uit de retail (2.058) en e-tail (661), ofwel, ruim 1 op 3 (35%) is een joint promotion van een retailer of e-tailer. Tien jaar geleden was dit 1 op 5 (20%) en 5 jaar geleden 1 op 4 (25%).

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5