PromZ Magazine 2-2016

2016 - nummer 2 – www.promz.nl 11 z (advertentie) v i ew 9 Hoe MVO-proof zijn uw gifts en gadgets? Ga offensief voor duurzaam en MVO De leveranciers van promotionele producten kunnen steeds meer ‘bewuste’ producten leveren. En hoe meer MVO-proof de producten zijn, hoe minder risico’s op problemen of misschien zelfs een recall. Willem Lageweg (scheidend directeur MVO Nederland) zei daar eerder over: “Probeer de risico’s uit te sluiten en voor de kansen te gaan. Duurzame promotionele producten geven premiumacties juist extra attentie. Je kunt je er nu nog mee onderscheiden. Ga offensief voor duurzaam en MVO. Creëer een verhaal om je promotie. Kijk naar de marketing- trends in de textiel- of foodsector. Daar gaat het ook steeds meer om het verhaal erachter. Vertel dat er eerlijke lonen worden betaald, dat de fabrieksarbeiders in veilige omstandigheden werken, dat de juiste grond- en kleurstoffen worden gebruikt, enzovoort. Mensen moeten een goed gevoel overhouden aan jouw premiumactie. Dan kost het premium je nu misschien nog wat meer, maar je promotie is sterker. Je hebt echt iets te vertellen aan je klanten.” Is het verhaal achter het winterjack dat u cadeau doet dat het is gemaakt van gerecycled polyester, afkomstig van plastic drinkfles- jes? Doet u een boodschappentas cadeau van milieuvriendelijk vilt? Geeft u een foodpakket dat vooral bestaat uit biologische producten? Op welke manier profiteren de arbeiders in de lagelonenlanden van uw aankoop? Vloeit een deel van de opbrengst rechtstreeks naar hen terug, bijvoorbeeld naar de vrouwen in Sri Lanka die met de hand de theeblaadjes plukken? Of naar de wijnboeren in ontwikkelingslanden? Als u overbrengt hoe u weloverwogen de keus hebt gemaakt voor het premium. relatie- of eindejaarsgeschenk, oogst u alleen maar meer aandacht en waardering. ‘Stop ambitie in MVO’ Onder maatschappelijk verantwoord ondernemen vallen niet alleen zaken als duurzame producten, maar ook het respecteren van men- senrechten en arbeidsomstandigheden in de productieketen en een leefbaar loon voor de medewerkers ver weg. “Meer bedrijven zou- den deze onderwerpen met ambitie moeten oppakken,” zei Willem Lageweg (MVO Nederland) vorig jaar in PromZ Magazine. “Het is dan ook belangrijk,” vindt Lageweg, “dat opdrachtgevers zaken doen met leveranciers die ook op dit terrein goed te boek staan, zoals bijvoorbeeld de leden van branchevereniging PPP, die de PPP Code of Conduct hebben onderschreven. Compliance en het behalen van MVO-certificeringen maken daar deel van uit.” Lageweg: “De sector van promotionele producten geeft aan duur- zaam te willen zijn. Dan verdient de sector het ook om te kunnen reageren op de vraag naar duurzaamheid vanuit de markt.” De promotionele productenbranche is klaar voor het groene product, we schreven het eerder al. Niet alleen de leveranciers, maar ook de fabrikanten en andere toeleveranciers. Branchevereniging PPP – en ook individuele (toe)leveranciers - is al jaren lid van MVO Nederland. Samen sterk gaat ook hier op als vraag en aanbod dichter bij elkaar komen. De branchevereniging en andere partijen, zoals fabrikanten van promotionele producten, organiseren opleidingen en cursussen voor leveranciers op het gebied van compliance en MVO.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5