PromZ Magazine 2-2016

z 2016 - nummer 2 - www.promz.nl 13 v i ew 8 “De vraag is zelfs of CSR in het traditionele bedrijfsmodel over- eind zal blijven en bij kan dragen aan een betere wereld,” aldus Löbker. “Bedrijven richten zich traditioneel teveel op het maken van winst en het creëren van economische waarde en hebben vaak een korte termijn strategie. Uitgangspunten die haaks op de kernwaarden van CSR staan en daardoor ook eigenlijk slechts gericht zijn op de randverschijnselen,” stelt hij. Waarom denk je dat het fenomeen Creating Shared Values in de toekomst effectiever zal zijn dan CSR? Löbker: “Creating Shared Values is beleid en bedrijfsvoering, gericht op het versterken van de competitiviteit van een bedrijf, terwijl tegelijkertijd de economische en sociale voorwaarden van de gemeenschap, waarin het bedrijf opereert, worden versterkt. Bedrijven moeten ondernemingssucces weer gaan koppelen aan sociale vooruitgang. Creating Shared Values is niet alleen sociale verantwoordelijkheid, liefdadigheid of duurzaamheid, maar een nieuwe manier om economisch succesvol te zijn, die de kern vormt van wat bedrijven doen. Het doel van ondernemingen moet worden geherdefinieerd als het creëren van shared value, niet van ‘winst’ op zichzelf.” Wat betekent dit voor leveranciers in de promotionele productenbranche? Löbker: “Binnen onze industrie is in de gehele supply chain en in de samenwerking met onze toeleveranciers en fabrikanten op het gebied van Creating Shared Values veel te winnen. Denk bijvoorbeeld aan het verbeteren van arbeidsomstandigheden van fabrieksarbeiders en daardoor productiviteit, het reduceren van verpakkingsmaterialen en het gebruik van meer duurzame grondstoffen of het meer lokaal vervaardigen van producten: dat zijn een aantal aspecten waar we met elkaar het verschil kunnen maken. Het structureel verbeteren van arbeidsomstandigheden door bijvoorbeeld te investeren in fabrieken levert op termijn resultaat op. Niet alleen op het gebied van productiviteit, maar ook op het gebied van sociale vooruitgang.” “Deze benadering is niet direct gericht op het maximaliseren van bedrijfswinst, maar meer gericht op waarde voor bedrijf én maat- schappij. En dat is goed voor ons, goed voor onze klanten, goed voor onze toeleveranciers én goed voor maatschappij en milieu!” Wat zou ieders rol moeten zijn en hoe staan jullie hier zelf in? “Zoals met veel nieuwe initiatieven of denkrichtingen is het van belang dat er een kritische massa ontstaat die zaken in bewe- ging kan brengen. Het zijn niet alleen de Nestlé’s of Coca Cola’s van deze wereld die dit bewerkstelligen, daar zou iedereen aan kunnen bijdragen. Als Compacon hebben we CSV dan ook als beleid gedefinieerd en kijken we naar mogelijkheden om de economische en sociale vooruitgang van de omgeving waarin we opereren te bewerkstelligen en ook de waarde van ons bedrijf te vergroten,” zegt Löbker. “Wij vertalen deze zienswijze inmiddels naar concrete doelen en zullen dit verder blijven ontwikkelen. Zo organiseren we ieder jaar een goede doelen dag, waarbij alle medewerkers een dag besteden aan het helpen van hulpbehoevende mensen. En Compacon is dit jaar ook een van de major partners geworden van de Cambodian Kids Foundation, een hulporganisatie die zich richt op de educatie en ontwikkeling van kinderen in Cambodja om ze een betere toekomst te geven. Naast een financiële onder- steuning worden ook onze medewerkers nauw betrokken bij dit project: zij organiseren fundraise projecten en in het najaar gaat een groep Compacon-vrijwilligers ter plekke hulp bieden. We kun- nen er natuurlijk ook voor kiezen om de kosten die deze projecten met zich meebrengen in onze eigen zak te steken, maar op deze manier geven we iedereen binnen ons bedrijf de mogelijkheid wat terug te doen voor de maatschappij. De toegevoegde waarde en beleving die we daarmee binnen ons bedrijf ontwikkelen is indrukwekkend.”

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5