PromZ Magazine 2-2016
2016 - nummer 2 – www.promz.nl 15 z (advertentie) v i ew ‘Creating Shared Values is het nieuwe denken’ 9 Hoe kijken jullie klanten hier tegen aan en welke waarde hechten zij eraan? Löbker: “We hebben afgelopen jaar een onderzoek gehouden bij onze klanten over CSR en de inzet van groene, minder milieubelastende promotionele producten. We waren benieuwd of de klant dit ook ziet als een kans om het verschil te maken. Algemene conclusie was dat de bewustwording er zeker was, maar dat dit nog niet altijd omgezet werd in daden. Groene producten kunnen in een aantal gevallen hogere kosten met zich meebrengen, en daar zit dan ook direct het probleem. CSR is vaak budget gedreven, terwijl CSV eigenlijk meerwaarde voor iedereen creëert.” “Inmiddels zijn we een jaar verder en zien we een beweging op dit gebied. Onze inspanningen worden positief ervaren en versterken de positionering van ons bedrijf. We hebben concrete resultaten geboekt bij de acquisitie van nieuwe klanten om die reden bijvoorbeeld.” Kun je in jullie ogen als bedrijf aan CSR en CSV voorbij gaan? “CSR is een strategie gericht op reputatie en slechts verbonden aan delen van het bedrijf. Bovendien vaak budget gedreven en daardoor is CSR in onze ogen op lange termijn een ingewikkelde strategie. CSV echter is gericht op het versterken van de onderneming en op het verbeteren van de sociale omgeving. Daar word je als bedrijf - en als mens en medewerker - beter van. Alleen al om die redenen kun je in onze ogen als ondernemer niet aan CSV voorbij gaan,” zegt Löbker. Is CSV nog een utopie of zijn we al begonnen die waar te maken? Löbker: “Er zijn vele voorbeelden die al voor zich spreken. Grote onder- nemingen die fors investeren in supply chains, arbeidsomstandigheden en productiviteit vergroten in landen waar ze de grondstoffen betrek- ken, waardoor in die landen ook de welvaart stijgt. CSV is daardoor geen toekomst maar realiteit, maar dat geldt zeker nog niet voor iedereen.” Kun je concrete voorbeelden noemen van hoe jullie CSV toepassen? “Als kleine onderneming hebben onze initiatieven natuurlijk niet zo’n impact als bijvoorbeeld een multinational als Nestlé. Maar in basis kunnen we op veel gebieden hetzelfde doen.” Hij vervolgt: “Een concrete case is bijvoorbeeld de recycling van de leren stoelen in de vertrekhal van onze klant Schiphol. Deze stoelen worden eens in de zoveel tijd vervangen. We zijn met Schiphol om de tafel gaan zitten en we hebben een voorstel gedaan om het leer van de stoelen te hergebruiken voor promotionele producten als een Ipad- hoes en kofferlabel. Goed voor ons, goed voor Schiphol, goed voor de klant van Schiphol en goed voor milieu en omgeving.” “Een ander mooi voorbeeld is de investering in een fabriek in China om arbeidsomstandigheden te verbeteren. Bij productie van 50.000 T-shirts, waarbij we met de klant overeenkomen dat we beiden een aantal centen per shirt investeren, betekent een sportveldje naast de fabriek. Medewerkers in de fabriek zijn enthousiast, onze band met de fabriek wordt sterker en kan zich vertalen naar andere voordelen, en de klant heeft een prachtig verhaal bij de shirts die hij promotioneel inzet. Zo creëer je waarde met elkaar! Mooi toch?”
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5