PromZ Magazine 2-2016
z 2016 - nummer 2 - www.promz.nl 25 s t ra t egy 9 jongeren tijdens het reizen bij andere jongeren gratis op de bank slapen, is daar een goed voorbeeld van. 5. ENTERTAIN ME Met al die smartphones en andere devi- ces in hun bezit, bepaalt Generatie Z zelf wanneer en waar ze met ontspanning aan de slag gaan. Entertainment in vele vormen speelt daarbij een belangrijke rol. Gamen, online films kijken, virtual reality beleven, chatten, daten, want het web is het fietshok van vroeger, maar ook elkaar live ontmoeten en chil- len. Concerten en festivals zeker bij het oudere deel van Generatie Z scoren eveneens hoog als entertainment. Premiums of acties die gebruik maken om jongeren te entertainen hebben een goede kans van slagen. Of dat het nu bijvoorbeeld een nieuw soort beachspel betreft of ander soortgelijke premiums die entertainment waarden kunnen bieden. Tja, vaak is dat met gebruik van de mobiel. De actie van Coca-Cola “Ontdek waar je fles je brengt” maakt slim gebruik van entertainment. Je wordt uitgedaagd om met je mobiel je fles te “scanit”. Vervolgens laat een video je een geheime lokatie zien waar jij actief een rol in gaat spelen. Zo ontdek je waar je fles je brengt. Veel entertain- ment lekker dichtbij het Coke-moment. ING weet als een van de weinige financiële dienstverleners de jongeren doelgroep met entertainment te boeien. Nederlandse dj’s zijn wereldberoemd en spreken tot de verbeelding bij de doelgroep. Met Flying Dutch heeft ING een uniek Dance music event ontwikkeld dat jaarlijks plaatsvindt op meerdere locaties tegelijk. ING-klanten krijgen als eersten de kans de kaarten te kopen die bij de eerste editie van vorig jaar zo weg waren. Een mooi activatie concept dat engagement geeft met jongeren, maar het ING merk ook dyna- miek geeft. Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst is een bekend gezegde. Zeker om in de harten van Generatie Z te komen is echte verdie- ping een ‘must”. Juist deze doelgroep denkt graag actief mee als het gaat om ideeën en activatie campagnes voor jongeren. Dat geeft zeker extra insights en als het goed is extra energie voor een succesvolle actie. Frank de Bruin, partner Activate&co, frank@activateandco.nl 2. GO TO THE LIMIT Jongeren zoeken graag de grens op om zo het maximale te halen uit hun vrije tijd of budget dat ze te besteden hebben. Een sterke ingang voor activaties maar ook premiums. De jongeren reiswereld heeft dit goed begrepen en biedt vakan- ties met volop spanning en sensatie mogelijkheden. Gogo tours organiseert heel unieke Totally summer party’s op zijn bestem- mingen, waar je gratis naar toe mag als je snel boekt bij deze jongeren specialist. Daar kan zo een online shop aan toegevoegd worden met de meest bizarre party fashion en andere unieke feest items. 3. CHALLENGE THEM Als ergens de jongeren doelgroep voor openstaat, dan is het wel om uitgedaagd te worden. Gaming is erg populair bij deze doelgroep, maar ook nieuwe uitdagende vor- men van communiceren zoals Snapchat. Het principe van the Ice Bucket Challenge voor het goede doel ALS is daar een schitterend voorbeeld van: de doelgroep wordt letterlijk uitgedaagd. Een merk dat groot is geworden door jongeren con- tinu uit te dagen is Red Bull. Vanaf de zeepkisten race challenge tot en met de Red Bull Formule1: in alles wordt de doelgroep ‘gechallenged’. Een uitdagende manier van merkactivering die Red Bull steeds weer relevant weet te maken voor de jongeren doelgroep. Een aanpak die niet alleen jong, maar ook oud aan- spreekt gezien de aanpak van de Family Race Dagen op Zandvoort met onze F1 held Max Verstappen. 4. INSTANT SATISFACTION Generatie Z is best te stimuleren met cre- dits en andersoortige rewards als deze maar op korte termijn te realiseren zijn. Online sparen op een leuke en makke- lijke manier biedt mogelijkheden als er een interessante beloning tegenover staat. Hoe unieker deze beloning hoe beter. Premiums die persoonlijk gemaakt kunnen worden door een uniek design, naam etc. Naast sparen, staat deze doelgroep ook zeer open om te ruilen. Het succes van couchsurfing, waarbij
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5