PromZ Magazine 2-2016
z 2016 - nummer 2 - www.promz.nl 43 premi um Wie zoet is krijgt lekkers... 9 vraag is of het wel echte pepermunt is. En dat is altijd een lastige vraag. Het is namelijk een kwestie van smaak en beleving.” Denk je dat promotioneel snoep een groeimarkt is? “De grootste groei is er wel een beetje uit. Zo’n 20 tot 25 jaar geleden was snoep echt in opkomst. Daarna kwam het verbod op roken, wat de lucifers en aanstekers behoorlijk geraakt heeft, maar wel weer goed was voor de zoetwaren als promotionele producten. Ik verwacht nog wel een groei, maar dat zal niet snel en in grote mate gaan. Bedrijven kopen de promotionele artikelen ook bewuster in. Daardoor zijn de orders ook vaak wat kleiner.” Nederland is jullie grootste markt. Om te groeien richt je de pijlen oa op acquisities. Is dat een belangrijke reden geweest voor de deelneming in The Organic Factory? “De directe aanleiding van de overname vloeit, helaas, voort uit de ziekte van één van de twee eigenaren en oprichters van The Organic Factory. Hij wilde vrij zijn, reden waarom Meeke Janssens, mijn collega bij InterSweets, en ik die aandelen hebben overge- nomen. Meeke is daar directeur geworden en heeft de dagelijkse leiding over het bedrijf.” De specialiteit van The Organic Factory is ook weer snoep, bestaande uit biologische zuurtjes, lollies, pepermunt en winegums. “Ja, het bedrijf verkoopt veel naar het buitenland, met name gericht op de retail.” Biologisch en duurzaamheid is de trend: ook een reden om je op dit pad te begeven? “Biologisch bestaat al vrij lang. Het is een levenswijze. Maar nu het bekender wordt bij het grote publiek is het inderdaad een trend. Omdat iedereen steeds meer bezig is met duurzaamheid hopen wij natuurlijk dat deze trend een standaard wordt en iedereen biologisch gaat eten… en snoepen! Het is gewoon veel beter voor het milieu en voor de gezondheid.” Snoep, en zeker bio, vereist aparte know how en certificaten. Kun je daar wat over vertellen? “Biologisch gaat gepaard met een zorgvuldige controle van de ingrediënten. Alle ingrediënten moeten vrij zijn van bestrijdings- middelen en kunstmest en moeten een Biologisch Certificaat hebben. In Nederland verzorgt SKAL deze certificaten. Het hele jaar door controles zorgen ervoor dat er ook echt alleen maar bio- logisch geproduceerd wordt. Ook contaminatie met conventionele voeding is verboden. Daarommoeten externe verpakkingsbedrij- ven ook SKAL gecertificeerd zijn en zich aan de voorwaarden van SKAL houden. In de fabriek van The Organic Factory wordt alleen biologisch geproduceerd.” “Als InterSweets gaan wij ons ook laten certificeren. In samen- spraak met The Organic Factory stellen we een pakket biologisch snoep samen voor de promotionele markt. De eindklanten hoe- ven – zolang ze het niet doorverkopen – niet gecertificeerd te worden.” (advertentie)
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5