PromZ Magazine 2-2016
z 7 2016 - nummer 2 - www.promz.nl v i ew 8 oog op hun imago en goede naam eigenlijk al niet meer permit- teren om geen aandacht te hebben voor MVO. Zij trekken de kar: denk aan een multinational als Unilever, textielketen Zeeman of supermarktketen Albert Heijn met zijn focus op biologische producten en de onovertroffen moestuintjesactie. Deze actie was niet voor niets zo’n succes. AH heeft ook het voortouw genomen in het op grote schaal inzetten van duurzame premiums. Bij de boerderijmini’s in 2014 werkte Albert Heijn al met premiums van karton. Een woordvoer- der zei in PromZ Magazine: “We beoordelen bij elke spaaractie zorgvuldig de materialen die gebruikt worden bij de productie. De moestuintjes-tabletten zijn gemaakt van samengeperst kokos- gruis. We proberen zoveel mogelijk te werken met materialen die zo min mogelijk impact op het milieu hebben.” Evenwicht tussen people, planet & profit Het serieus nemen van Duurzaam Ondernemen gaat ook steeds meer een issue worden voor middelgrote en kleine(re) onderne- mingen, niet in de laatste plaats omdat de consument er steeds meer mee bezig is. En die consumenten zijn ook uw zakelijke relaties en medewerkers. Duurzaam Ondernemen is bij alle bedrijfsbeslissingen zowel een hoger bedrijfsrendement nastreven, als de kansen benutten voor een beter milieu en meer welzijn van de medewerkers en de maatschappij. Het gaat om activiteiten die een stap verder gaan dan waartoe de wet verplicht. Een kans voor marketeers en inko- pers van promotionele producten! Want zij zetten promotionele producten en corporate gifts in als zakelijk cadeautje. En met een bewust promotioneel product val je meer op, je laat zien dat je je bewust bent van je maatschappelijke verantwoordelijkheden en je ‘business ethics’: je voldoet net wat meer aan de verwach- tingen van de ontvanger. Met het inzetten van bewuste gifts en gadgets kun je je nu nog extra onderscheiden. Straks is dat minder het geval. De interesse in ‘bewuste’ promotionele producten groeit, en de vraag gaat toenemen. Dat blijkt ook uit de onderzoeken die PromZ Magazine Geen ‘geitewollensokken’ Er zijn leveranciers die zijn gespecialiseerd in ‘bewuste’ premiums en relatiegeschenken. Maar steeds meer leveranciers nemen deze producten op in hun assortiment. De producten zijn ook niet meer van de ‘geitewollensokken’ – integendeel, ze zijn vaak opvallend trendy van vormgeving en functionaliteit. Duurzame gifts en gadgets zijn nog wel eens wat duurder, maar het prijsverschil wordt steeds kleiner. En het aanbod in ‘betaalbare’ bewuste artikelen wordt steeds groter. Keus genoeg. Kijk eens op de websites van leveranciers. Daar vindt u steeds meer informatie over hun visie op MVO en hoe zij hun ‘bewuste’ producten selec- teren en welke eisen ze daarbij stellen aan hun toeleveranciers. MVO is immers een issue dat bij de bron begint en vervolgens door de hele keten loopt. Steek uw licht op over compliance, technische dossiers, EU-certificeringen van pro- motionele producten, ISO-normeringen van (toe)leveranciers (ISO 26000 is een internatio- nale richtlijn voor het implementeren van MVO in een organisatie), fabrieksaudits, gedrags- codes, kwaliteitscontroles en welke ‘bewuste’ artikelen het assortiment van de leverancier te bieden heeft of wat hij speciaal voor u kan laten maken. Compliance begint aan de bron. Lokaal moet er worden voldaan aan EU-eisen. Ga met leveran- ciers van promotionele producten om de tafel zitten en laat ze uitleggen hoe zij die compli- ance invullen. Wees eerlijk naar elkaar, zodat je ook eerlijk kunt zijn over de premiums die je inzet. jaarlijks houdt onder marketeers en inkopers bij het bedrijfsleven. Bij opdrachtgevers groeit het bewustzijn dat alle partijen ook op dit gebied hun verantwoordelijkheid moeten nemen voor een goed evenwicht tussen people, planet & profit. Want dat is wat de ontvangers in toenemende mate verwachten. Zo hoort het ‘gewoon’.
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5