PromZ Magazine 2-2016
z 2016 - nummer 2 - www.promz.nl 9 v i ew 8 Hoe MVO-proof zijn uw gifts en gadgets? Koop geen ‘plofkip’ De promotionele productenbranche is alleen daarom al een bran- che die is doordrongen van de noodzaak van MVO. Fabrikanten en leveranciers in de promotionele productenbranche leggen steeds meer de focus op zaken als compliance, wet- en regelgeving. Iedereen is er mee bezig: herkomst, certificeringen, technische dossiers, milieu, eerlijke lonen: dat maakt het product soms wat duurder, maar wie automatisch voor de goedkoopste uitvoering van het promotioneel product gaat, loopt steeds meer het risico op het kopen van een ‘plofkip’, schreven we eerder al. En je kunt plofkippen wel kopen en eten, maar de consument vindt een plofkip steeds meer ‘not done’. Dat geldt ook voor premiums en relatiegeschenken. Hoe ‘groener’, ‘duurzamer’ en ‘bewuster’ promotionele producten zijn, hoe meer mensen de bedrijven waarderen die deze producten cadeau doen, hoe meer ze dan ook die cadeautjes waarderen, gebruiken en bewaren. Meaningful products, ofwel functionele producten zijn kwalitatieve produc- ten die mensen echt kunnen en willen gebruiken. Die producten blijven langdurig in het bezit van de ontvanger: goed voor uw merk, waardevol voor de ontvanger en minder belastend voor het milieu omdat ze niet of pas na jaren in de afvalbak terecht komen. Functionele promotionele producten zijn dan ook echt van deze tijd. Let bij de inkoop van gifts en gadgets op het ‘groene’ aandeel en MVO-gehalte van de producten en ga niet klakkeloos voor de laagste prijzen van de kiloknallers in promoland. De laagste prijs is niet altijd een gezonde prijs… Koop en geef ‘bewust’ Koop bewust, geef bewust, óók gifts en gadgets. Dat is een mooi streven. Dat betekent niet dat marketeers hun promotio- nele productenbeleid ineens 100%moeten omgooien om 100% ‘bewust’ te zijn – dat verwacht niemand, en dat kan ook niet. Maar het bedrijfsleven kan zich niet onttrekken aan de trend en de verwachtingen cq opvattingen die in de maatschappij leven. Marketeers en inkopers moeten beseffen dat consumenten, of dat nu je klanten of je medewerkers zijn, in toenemende mate van bedrijven verwachten dat ze bewust maatschappelijk ver- antwoord bezig zijn. De belangrijkste boodschap is eigenlijk dat opdrachtgevers duurzaamheid en MVO in relatie tot promotionele producten op de kaart moeten zetten, juist omdat het artikelen zijn die cadeau worden gedaan aan zakelijke relaties en consu- menten. En juist iets wat je cadeau doet als beloning voor loyalty, om je bedrijfsnaam te promoten of om meer verkopen te reali- seren, mag nooit aanleiding geven tot nare discussies. Vermeld bij het promotionele product waarom het MVO-proof is, waarom u ervoor heeft gekozen, wat u ermee wil overbrengen etcetera. Kleine moeite, groots effect. Een houten vogelhuisje? Een hand- doek van organisch katoen? Wijn van biologische druiven? De lijst is eigenlijk eindeloos… Tips voor de inkoop Heeft uw bedrijf al een MVO-beleid dat ook wordt gecommuniceerd? Dan is het logisch om uw promotionele producten op dit beleid aan te sluiten. Heeft uw bedrijf (nog) geen concreet beleid? Dan is het handig om voor een paar ‘haakjes’ te kiezen om uw premiums en rela- tiegeschenken aan op te hangen en om over te communiceren naar uw klanten. Dat houdt het overzichtelijk en geeft u een handvat om ‘het verhaal’ achter het product aan op te hangen. Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) en duurzaamheid zijn immers ruime begrippen. Heeft het milieu in uw visie prioriteit? Of gaat u meer voor de sociale betrokkenheid bij de fabrieksarbeiders en de lokale bevolking in de landen waar de artikelen worden gepro- duceerd? Zet de hieronder genoemde punten ‘ns onder elkaar in de volgorde die u belangrijk vindt. Er zijn natuurlijk meer criteria, maar met deze heeft u al een handige checklist om te bepalen waaraan uw promotionele producten in ieder geval moeten voldoen om uw ‘bewuste’ visie te ondersteunen: • Hoe energiezuinig is het product? • In welke mate is het materiaal afbreek- baar en te recyclen? • Hoe schoon is het productieproces? • Waar vindt de productie plaats? Hoe lang is de afstand die over weg/water/lucht moet worden afgelegd om het product in Nederland te krijgen (en dus CO2 uitstoot)? • Hoe staat het met de verpakking? Wordt er zuinig omgegaan met verpak- kingsmateriaal? Heeft de verpakking een ‘dubbelfunctie’ door er ook de handleiding of andere informatie op af te drukken? • Hoe sociaal en eerlijk worden de arbeiders behandeld? Denk aan mensenrechten/ woon- en werkomstandigheden, hygiëne, bescherming, educatie, eerlijke vergoeding. Istockphoto
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5