PromZ Magazine 3-2017

14 “We hebben de ‘I’m Worth It-tas’ niet ingezet voor het genereren van meer naamsbekendheid, maar echt als een cadeautje dat de consument in de winkel kreeg als bedankje voor de aankoop. Loyaliteit is in onze markt lastig – met het cadeau doen van zo’n tas bedanken we de klant. Het is een moment om te proberen de band met de klant te verstevigen. De actie heeft heel goed gescoord.” Mirjam Zwemer, L’Oréal (2014). “Voor de kleinere ketens tot en met papa- en mamawinkels, werkt zo’n spaarsysteem als loyaltyprogramma perfect. Dat soort klanten doet er ook heel graag aan mee. Ze kopen Varta in tegen een goede prijs en ze krijgen er ook nog een televisie voor. In dat segment klanten heeft het loyaltyprogramma echt toegevoegde waarde.” Rick Feldkamp, Varta (2014) “Een goed gekozen geschenk mist zijn uitwerking niet. Het bevestigt mijn motto: ik doe iets goeds cadeau of ik doe niets cadeau, of het nu om een kleinigheid gaat of een kostbaar geschenk. Daar zit niks tussen. Wat heb je eraan als het achter in de kast belandt?” Jolique de Jaeger, Koninklijke TenCate (2013) “Het geven van een kerstgeschenk is niet meer weg te denken binnen onze cultuur. De belangrijkste reden dat bedrijven het kerstgeschenk blijven geven is dat ze hun werknemers er op originele wijze mee kunnen bedanken voor hun inzet. Het beschikbare budget in geld uitkeren heeft een veel lagere gevoelswaarde. Geld kun je thuis niet gezellig samen met ze allen uitpakken.” Ton Löbker, Compacon (2014) “DE EMOTIES ROND HET ONTVANGEN VAN CADEAUS – OF DAT NOU RELATIEGESCHENKEN ZIJN OF KERSTPAKKETTEN – HEBBEN NAUWELIJKS MET GELD TE MAKEN. HET DRAAIT OM AANDACHT. RELATIE- EN KERSTGESCHENKEN ZIJN DE SMEEROLIE VAN HET BEDRIJFSLEVEN. ” Henry Robben, Nyenrode Business Universiteit (2013) “ZORG ERVOOR DAT EEN KLANTENKAART, OF WELK LOYALITEITSPROGRAMMA DAN OOK, DIRECT WAARDE HEEFT. MENSEN VINDEN HET NOU EENMAAL ZONDE OM IETS VAN WAARDE NIET TE GEBRUIKEN. ER IS EEN THEORIE DIE ZEGT DAT ALS JE ECHTE LOYALITEIT WILT, JE HET BEST EEN HOND KUNT KOPEN. DEELS ZEKER WAAR, MAAR ER ZIJN, GELUKKIG, MEER MOGELIJKHEDEN.” Niels Braat, De Combinatie van Factoren, (2015) “Mensen beschouwen het kerstpakket als een recht.” Patrick Moreu, Tintelingen (2016) WIE ZEI WAT OVER LOYALTY, RELATIEGESCHENKEN EN KERSTPAKKETTEN? "Kijk eens in uw eigen kledingkast, bij de kapstok thuis en in de keuken: waar komt dat barbecueschort vandaan? En die strandlakens die elk jaar mee naar de camping gaan? Elke keer komt de naam van de gever even onder uw aandacht. En wedden dat u een paar polo’s, t-shirts en sjaals tegenkomt met het logo van een bedrijf waar u klant bent of zaken mee deed? U draagt ze vast vaker dan u denkt …" Sabine Doelman, PromZ Magazine (2015) “Het geven van kerstpakketten aan werknemers blijft stabiel. Ruim de helft van de bedrijven verstrekte in 2015 een kerstpakket aan het personeel, terwijl 37% een eindejaarsgeschenk aan relaties gaf. Die cijfers zijn vrijwel identiek aan die van 2014.” PromZ Opdrachtgeversonderzoek (2015)

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5