PromZ Magazine 3-2017

z 2016 - nummer 3 - www.promz.nl 15 quot e “DE IDENTITEIT EN HET IMAGO VAN SCHOONMAAKCONCERN ASITO ZIJN IN HOGE MATE AFHANKELIJK VAN ONZE MEDEWERKERS. HET IS BELANGRIJK OM ZE TE LATEN MERKEN HOE WAARDEVOL WE ZE VINDEN, EN ZE EEN ZEKERE BEDRIJFSTROTS MEE TE GEVEN. DAARTOE ZETTEN WE ONDER MEER RELATIEGESCHENKEN IN. NAAST SCHOONMAKEN, RICHT ASITO ZICH MEER EN MEER OP HET LEGGEN VAN VERBINDINGEN. VERBINDINGEN TUSSEN MENSEN. EN ETEN VERBINDT, ZO IS DE GEDACHTE. DOOR MEDEWERKERS MET VERSCHILLENDE CULTURELE ACHTERGRONDEN MET ELKAAR TE LATEN KOKEN EN ETEN, LEREN ZE ELKAAR EN ELKAARS CULTUREN BETER KENNEN, WAT KAN BIJ DRAGEN AAN EEN PRETTIGER WERKSFEER EN TEVREDENER PERSONEEL.” Sander Haas, Asito (2015) “De leveranciers van relatie- en eindejaarsgeschenken presenteren zich te weinig als bijzondere bedrijven met bijzondere producten en diensten. Inkopers zouden meer moeten vragen om specialisten met de bijbehorende producten, productkennis, creativiteit. Zo kunnen leveranciers zich duidelijk van elkaar onderscheiden. Leveranciers die een bewuste keuze maken, worden daar alleen maar sterker van.” Niels van der Zee, ministerie van OCW (2015) “Is het loyaltyprogramma de investering in tijd en geld waard? De consumenten die sparen kopen twee keer zo veel van onze producten en zijn twee keer zo trouw als mensen die niet sparen. Hun merkwaardering is ook tot tientallen procenten hoger. ‘Eurosparen’ is een loyaliteitsprogramma, waarbij klanten zowel functioneel als emotioneel worden beloond voor gewenst gedrag. Met Optimel Eurosparen raken we onze consument zowel in het hoofd als in het hart. Dat maar liefst de helft van de spaarders Optimel ziet als haar vriendin is natuurlijk een enorm compliment!” Vanessa Visser, Campina, en Jolande van Erkel, Optimel (2014) “Trouwe gasten van Center Parcs moeten zich elke keer weer welkom voelen. Een attentie bij binnenkomst in het vakantiehuisje is daarom vaste prik. We willen mensen gelukkig stemmen en ervoor zorgen dat ze terugkomen.” Bea Gielen, Center Parcs (2015) “WE WILLEN MEER PUBLIEK EN MEER SPONSORS AAN EXCELSIOR BINDEN. DAT MOET GEBEUREN DOOR TE WIJZEN OP DE SUCCESSEN, MAAR OOK OP HET CLUBGEVOEL. SJAALS, T-SHIRTS EN ANDER CLUBTEXTIEL ZIJN DAARIN HEEL BELANGRIJK. DOOR DIE PRODUCTEN BINDEN WE FANS AAN ONS.” Eric Gudde, Feyenoord (2015) "Loyalty is iets van alle tijden. Alleen de vorm verandert door de jaren heen. Mensen zullen een dank-je-wel altijd op prijs stellen en, omgekeerd, mensen blijven gunnen. Wie net een stapje extra doet, blijft langer en beter in gedachten bij consumenten en zakelijke relaties." Justien Marseille, trendwatcher (2015) “Soms denk je door een hechte band met een relatie dat die belangrijk is voor je bedrijf, terwijl uit de cijfers blijkt dat een andere klant voor meer omzet zorgt. Dan is het zaak om die laatste klant meer aandacht te geven. De manier waarop moet je uit de klantgegevens kunnen halen.” Frans Reichardt, bedrijfsadviseur (2014) “Voor fast moving consumer goods biedt een loyaliteitsprogramma met een mix van uitjes en promotionele producten de gelegenheid om consequent op de verpakkingen te communiceren met consumenten.” Wilco de Bie, Magneds, (2016) “Zeker in de levensmiddelenbranche grijpen merken en retailers geregeld naar het prijswapen. Dat prijspromoties niet helpen om de loyaliteit aan een winkel of merk te verhogen, weten we uit onderzoek. Op korte termijn zorgt een korting voor meer omzet. Maar het leidt ook tot switchgedrag bij consumenten.” Ton Luijten, GfK (2016)

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5