PromZ Magazine 3-2017
z 2016 - nummer 3 - www.promz.nl 17 v i ew 8 De decembermaand is de kerstmaand. Dat zal nooit veranderen. Wat ook blijft is dat werk- gevers hun medewerkers een kerstpakket cadeau doen. “Mensen beschouwen het kerst- pakket als een recht,” zegt Patrick Moreu, directeur bij Tintelingen. Het kerstpakket blijft, de inhoud verandert. Pakken medewerkers straks het traditionele pakket uit of gaan ze thuis zelf aan de slag om hun cadeau te kiezen? TEKST: KARIN SCHAPER H et kerstpakket is natuurlijk geen recht, maar men- sen voelen het wel zo. Meer dan 50 procent van de Nederlandse bedrijven, zo bleek ook uit het PromZ Opdrachtgevers Onderzoek van eind 2015, gaf zijn medewer- kers een kerstpakket (en 37 procent gaf een eindejaarsge- schenk aan relaties). Het schijnt ook zo te zijn dat het overgrote deel van de Nederlandse bedrijven de sinds 2015 verplichte WKR (werkkostenregeling) aanwendt voor het geven van een kerstpakket c.q. –geschenk voor hun personeel. De gemid- delde waarde van een kerstpakket voor eigen medewerkers in 2015, volgens genoemd onderzoek, kwam uit op 42,80 euro. Moreu verwacht dit jaar een lichte stijging met zo’n 2 euro naar bijna 45 euro gemiddeld per pakket, in welke vorm dan ook. Moreu: “De WKR biedt ondernemers goede mogelijkheden om te investeren in kerstpakketten voor hun personeel. Bovendien gaat het weer wat beter in de economie, de werkloosheid daalt en de koopkracht en het consumentenvertrouwen groeien. Er heerst weer een positieve stemming en dat ga je terugzien in de mate waarin het bedrijfsleven relatiegeschenken en kerstpakketten cadeau gaat doen. Voor werkgevers is het kerstpakket nog steeds het moment in het jaar om de mede- werkers te bedanken. Dat is de boodschap, maar we zien dat ook dat ze het kerstpakket steeds meer gaan gebruiken als breder communicatiemoment. Het kerstpakket en de verpak- king hebben de look & feel van de nieuwe huisstijl van het bedrijf, of brengen informatie over iets wat aansluit bij het bedrijf, een bepaald thema, bijvoorbeeld op het gebied van MVO, of fair trade of zoiets als ‘healthy aging’.” Decembermaand, geefmaand: wordt het uitpakken of uitkiezen? iStockphoto
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5