PromZ Magazine 3-2017

z 2016 - nummer 3 - www.promz.nl 19 v i ew K erstpakketten- en eindejaars- geschenkenmarkt blijft stabiel Ruim de helft van de bedrijven verstrekte in 2015 een kerstpakket aan het personeel, terwijl 37% een eindejaarsgeschenk aan relaties gaf. Die cijfers zijn vrij- wel identiek aan die van 2014. Dat geldt ook voor de gemiddelde waarde van een kerstpakket. Die bedroeg in 2015 € 42,80 terwijl die waarde in 2014 een fractie lager was met € 42,25. De waarde van een eindejaars- geschenk is wel teruggelopen, van € 29,58 in 2014 naar € 25,61 in 2015. Elk jaar opnieuw denken de meeste opdrachtgevers dat ze volgend jaar wel weer bij dezelfde leverancier hun kerstpakketten en eindejaarsgeschenken zul- len aanschaffen. Maar dat blijkt in de praktijk toch anders te zijn: in 2014 dacht bijvoorbeeld 60% van de opdrachtgevers in 2015 bij dezelfde leverancier te kopen. Dat blijkt uiteindelijk slechts 44% te zijn. Opvallend is wel dat bij het zoeken van andere leve- ranciers de prijs van de aangeboden kerstpakketten en eindejaarsgeschenken een minder belangrijke rol is gaan spelen. Prijs was in 2014 in 36% van de gevallen een reden om van kerstpakkettenleverancier te wis- selen; in 2015 was dat slechts 19%. Bij kerstpakketten kiezen de gevers in het merendeel van de gevallen voor een ‘vaste’ inhoud. Het gebruik van keuzeconcepten/cadeaubonnen als alternatief voor een fysiek kerstpakket of eindejaarsgeschenk is in 2015 teruggelopen. Daarentegen is er een sterke stijging van pakketten met deels een vaste inhoud en deels een cadeaubon. Tenslotte is een interessante vaststelling dat 67% van de opdrachtgevers kerstpakketten en eindejaarsge- schenken bij een andere leverancier inkoopt dan bij een leverancier van de ‘reguliere’ producten. 8 Decembermaand, geefmaand: wordt het uitpakken of uitkiezen? Affiniteit In 2003, de tijd dat er nog maar weinig bedrijven actief waren in het Eigen Keuze-segment (je had al wel De Bijenkorf met zijn gift- card en Pluimen met zijn belevenissen), richtten studievrienden Patrick Moreu en Rick Klinkhamer Tintelingen op, een bedrijf voor Eigen Keuze-systemen waarbij de ontvangers kunnen kiezen uit producten, belevenissen en doneren aan een goed doel. Goede doelen, licht Moreu toe, zijn gewild door werkgevers, maar werk- nemers hebben er niet veel affiniteit mee. In goede economische tijden ligt het percentage werknemers dat voor goede doelen kiest al niet hoger dan 7,5 procent, stelt hij. In slechtere tijden zakt dat terug naar iets meer dan 1 procent. In tegenvallende economische tijden kiest men graag voor praktische cadeaus, in betere tijden kiest men ook voor wat luxere producten of een dinertje buiten de deur, weet Moreu. Uit eigen onderzoek weet hij dat ambtenaren en personeel van MKB-bedrijven de duurste kerstpakketten krijgen, en dat mensen in de zorg tevreden moeten zijn met een pakket van geringe waarde. Dat is berekend over alle soorten kerstpakketten, dus van traditioneel tot en met een pakket dat alleen bestaat uit een cadeaubon van een winkelketen. Moreu: “En als we het daarover hebben, denkt iedereen natuurlijk meteen aan V&D…Wij hadden vorig jaar ook 22.000 V&D-bonnen in de markt gezet. We hebben iedereen schadeloos gesteld, men kon bij ons een ander cadeau uitkiezen. Je moet als leverancier alles uit de kast trekken om zoiets netjes op te lossen. Maar het is wel een aandachtspunt, ook voor de opdrachtgever, om goed te kijken met welke organisatie je in zee gaat.” Rompslomp In 2007 werd Tintelingen overgenomen door de Franse Accor Groep (o.a. eigenaar van hotels als Ibis, Novotel, Mercure en Sofitel). Het onderdeel Accor Services, nu Edenred, is een miljar- denonderneming die wereldwijd actief is o.a. op het gebied van voucher- en kaartoplossingen in een groot aantal uiteenlopende (financiële) segmenten. In 2013 kochten Moreu en Klinkhamer, samen met de zittende directeur Carl Winters, Tintelingen weer terug van Edenred, omdat Edenred toen besloot de acquisities van Accor in de afgelopen jaren (Tintelingen was in het eerste jaar de succesvolste van de veertig acquisities destijds) weer van de hand te doen. Best een gok, vertelt Moreu, want de economische tegenwind blies nog stevig, de markt was veranderd, er waren heel wat aanbieders van Eigen Keuze-producten bijgekomen, etc. “De markt is nu wel stabiel,” stelt Moreu. “Tegen de 40 procent van de markt kiest voor Eigen Keuze-systemen, de overige 60 procent gaat voor een traditioneel kerstpakket.” Volgens Moreu kiezen vooral de grote(re) ondernemingen voor Eigen Keuze-pakketten, met name omdat ze daarmee een hoop logistieke rompslomp buiten de deur kunnen houden. Het MKB kiest vaak voor het 2015 2014 % % Kerstpakketten n=156 n=137 Vaste inhoud 59 65 Deels vaste inhoud, deels cadeaubonnen 21 11 Keuzeconcepten/ cadeaubonnen 20 24 Totaal 100 100 Samenstelling kerstpakketten 2014-2015 Bron: PromZ Opdrachtgevers Onderzoek 2015, uitgevoerd door marktonderzoekbureau One Question.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5