PromZ Magazine 3-2017
z 2016 - nummer 3 - www.promz.nl 21 v i ew 9 Decembermaand, geefmaand: wordt het uitpakken of uitkiezen? traditionele pakket. “De MKB-ondernemer overhandigt het pak- ket vaak face to face aan zijn medewerkers, en met zo’n mooie, feestelijk ingepakte doos maak je dan direct indruk. Maar ben je directeur van een ziekenhuis met 3000 mensen in dienst, die ook nog eens dag- en nachtdiensten hebben, dan is het ondoenlijk om die allemaal persoonlijk een cadeau te overhandigen. Grote opdrachtgevers kiezen daarom bijna allemaal voor Eigen Keuze- oplossingen, waarbij ze al het werk uit handen wordt genomen.” Ruim begrip We praten over ‘kerstpakketten’, best een ruim begrip. Grofweg gaat het om drie verschijningsvormen. Het traditionele kerst- pakket is de ‘doos’ gevuld met food en/of non-food (en dat laatste kan ook een cadeaubon zijn die onderdeel uitmaakt van de inhoud van de doos). De Eigen Keuze-pakketten bestaan uit vouchers waarbij de ontvanger (online) geschenken, belevenis- sen of goede doelen en steeds vaker ook giftcards kan uitzoeken in de ‘eigen’ webshop van de gever, of de ontvanger krijgt een cadeaukaart met een bepaalde waarde, die specifiek bij een of meer (web)winkels kan worden verzilverd. Tintelingen doet alleen de Eigen Keuze-varianten, en heeft daar in 2003 en weer in 2013 bewust voor gekozen, verduidelijk Moreu. Het motto van Tintelingen is dan ook ‘zelf kiezen is het nieuwe geven’. Moreu: “De toekomst voor het traditionele kerstpakket ligt bij het MKB. Wij verwachten dat de grotere en grote werkgevers in toenemende mate gaan kiezen voor giftcards als onderdeel van een keuzepak- ket of een kerstpakket puur in de vorm van een giftcard.” Twee kampen De fans van het traditionele kerstpakket vinden dat werkgevers er zich richting medewerkers er wat makkelijk van af maken met een Eigen Keuze-pakket. Er zijn twee ‘kampen’. Met een door de werkgever zelf samengesteld kerstpakket toont die werkgever zijn betrokkenheid bij zijn mensen en laat hij zien dat hij moeite wil doen om de mensen een cadeau te geven. En daar zit zeker wel wat in. Moreu is van het andere ‘kamp’ en stelt dat werkge- vers ook heel wat efforts stoppen in de voorbereiding van het Eigen keuze-pakket. Dat mogen de medewerkers ook best eens te horen krijgen, vindt hij. Moreu: “Maar waarom wij denken dat de trend richting het geven van cadeaubonnen gaat, is dat wij denken dat het niet meer van deze tijd is dat de werkgever of leidinggevende van een bedrijf voor al zijn medewerkers bepaalt dat ze in december allemaal De werkkostenregeling houdt in het kort in dat voor een 29-tal vergoedingen en verstrekkingen (waaronder de fietsregeling, personeelsuitjes, kerstpakketten, bedrijfsfitness etc.) alle fis- cale regels gaan verdwijnen. Er is één algemene beperking; voor al deze vergoedingen en verstrekkingen is een ruimte van 1,2 procent van de fiscale loonsom beschikbaar. Als een werkgever boven deze 1,2 procent uitkomt moet over het meerdere een naheffing van 80 procent worden afgedragen. Tot 1 januari 2015 kon men jaarlijks kiezen tussen de werk- kostenregeling en de oude regeling van vrije vergoedingen en verstrekkingen. Dat kan nu niet meer. Per 1 januari 2015 is de werkkostenregeling (WKR) verplicht en is de oude regeling voor vergoedingen en verstrekkingen vervallen. De werkkos- tenregeling maakt de loonbelasting een stuk eenvoudiger. Tegelijkertijd is de administratieve rompslomp bij de belas- tingaangifte van kerstpakketten aanzienlijk vereenvoudigd. een barbecue gaan krijgen. De helft heeft al een barbecue, of wil geen barbecue. We leven in een maatschappij waarin het indi- vidu centraal staat en dat is met kerst niet ineens anders, toch? Wij denken dat de giftcard als het nieuwe kerstpakket steeds populairder wordt omdat het voortkomt uit de behoefte van de medewerker die natuurlijk ook gewoon een consument van deze tijd is.” Aan de keukentafel De vorm verandert, het kerstpakket blijft. Moreu: “Of je nu een traditioneel pakket geeft of een Eigen Keuze-pakket, als werk- gever moet je je goed realiseren dat kerst eigenlijk het enige moment in het jaar is dat hij met het hele gezin van zijn werkne- mer aan de keukentafel zit. Zo’n moment moet je goed gebruiken, er moet een verbindende factor inzitten, het gezin is immers essentieel voor de tevredenheid van de werknemer.” De decembermaand is nog altijd de geefmaand bij uitstek. Andere geefmomenten als Pasen en het begin van de zomervakantie komen opzetten, maar het overgrote deel van de werkgevers gebruikt december als de periode om zijn medewerkers (en relaties) een dank-je-wel te geven. Werknemers ontvangen een kerstpakket, voor klanten en andere relaties is het (wat duur- dere) relatie- of eindejaarsgeschenk altijd nog het product waarop veelal de keuze valt. Patrick Moreu
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5