PromZ Magazine 3-2017

24 V an een mobiele game een animatiefilm maken. Dat is best gewaagd. Zeker als het spelletje draait om boze vogeltjes die zich met kamikaze-acties storten op bouw- werken waarin groene varkentjes bivakkeren. Toch greep Plus dit aan voor een premiumpromotie die samenviel met de lan- cering van de Angry Birds-film in Nederland. “Het idee van de spaaractie is ontstaan naar aanleiding van de nieuwe Angry Birds-film die op 7 mei 2016 in première ging,” vertelt Mireille Verberkt, manager Loyaliteit van Plus. “In 2015 hadden we een campagne naar aanleiding van de Minions-film en dat was een groot succes.” Klanten konden toen sparen voor zestien verschillende Minion-figuurtjes. De positieve ervaring met de Minions-actie was voor Plus een stimulans om vaker in te haken op een bioscooprelease. Record De Angry Birds-promotie heeft het succes van de Minions-actie ruimschoots overstegen. De spaaractie bezorgde Plus in week 21 een recordmarktaandeel van 6,59 procent, waar dit normaal schommelt rond de 6 procent. “Met marktaandeel bedoelen we het aandeel dat we hebben in de totale afzet binnen de super- marktbranche. Het oude record dateerde uit 2008.” Dat record was afkomstig van de spaaractie voor voetbalkaart- Boze vogeltjes hebben Plus de meest succesvolle promotie in jaren bezorgd. De premium- actie haakte in op de lancering van de Angry Birds-film. Klanten spaarden massaal voor de stapelbare figuurtjes, wat zich vertaalde in een recordmarktaandeel voor de super- marktketen. Daarnaast gaat Plus voortaan veel terughoudender om met kindermarketing. Achtergronden van een ‘perfect storm’. TEKST: ALLARD FREDERIKS Angry Birds bezorgen Plus recordmarktaandeel jes met verzamelalbum. Voor Plus was deze premiumpromotie destijds een groot succes. Dat is nu overtroffen door de Angry Birds-spaarcampagne. Daarmee was dit voor Plus een van de commerciële hoogtepunten van het afgelopen halfjaar. Het concept van deze promotie hebben Plus en Unga bedacht en afgestemd met Sony Pictures. Unga is de leverancier van de pre- miums en Sony Pictures de licentiehouder van de Angry Birds-film. De samenstelling van de premiums is gebaseerd op de characters uit de film. De spaaractie begon op 15 mei, in week 20. Tot en met week 24 konden klanten bij Plus sparen voor de Angry Birds. Limited editions In totaal konden consumenten 25 verschillende, stapelbare cha- racters verzamelen, de Angry Birds Stackables. Bij elke 15 euro aan boodschappen kregen ze een gratis flowpack, met daarin een Angry Birds-poppetje en een spaarzegel. Bij acht wekelijkse actieartikelen gaf Plus nog een extra flowpack weg. Daarnaast konden klanten korte tijd limited editions bemachtigen van de illustere figuren Mighty Eagle, Chef Pig en Judge. Een verzamelbox voor alle figuren was te koop voor 1,99 euro. De voorbereidingen voor de campagne begonnen voor het Amsterdamse Unga vorig jaar, vertelt senior-accountmanager Arja Klop. De Angry Birds-characters zijn custom-made voor Plus.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5