PromZ Magazine 3-2017

z 2016 - nummer 3 - www.promz.nl 25 promot i on 8 “Wij werken zoveel mogelijk tailormade voor onze klanten. De Plus-promotie is daarop geen uitzondering.” Waarom was deze actie zo succesvol, volgens Klop? “Ik zou het omschrijven als de perfect storm: er was sprake van een goede timing, vlak voordat de andere supermarkten met acties kwamen en tijdens de film- release van Angry Birds, er was een sterke licentie, een goede holistische marketingcampagne, en natuurlijk een vernieuwend en goed ontworpen premium in de vorm van de Stackables.” De stapelbaarheid van de premiums was een belangrijk facet. Het maakt de uitdaging groot voor kinderen om te kijken wie de hoogste toren van Angry Birds kan bouwen. Kindermarketing Waar Albert Heijn definitief een andere weg lijkt te zijn inge- slagen met meer duurzame promoties als de moestuintjes, wil Plus niet ingaan op het duurzaamheidsaspect van de Angry Birds-premiums. Wel legt de supermarktketen op een andere manier de nadruk op maatschappelijk verantwoord onderne- men. In juli maakte Plus bekend dat het de strijd aangaat met ‘kindermarketingelementen’. Promotie van ongezonde voedingsmiddelen is volgens de super- marktketen een belangrijke oorzaak van het feit dat één op de zeven Nederlandse kinderen onder de dertien jaar overgewicht heeft. Vrolijke figuurtjes en kinderlijke letters zijn daarom voort- aan taboe op de minder gezonde Plus Huismerkproducten. Deze aanpak past binnen de nieuwe communicatiestrategie rond gezonde voeding die Plus in april bekendmaakte. De pay-off daarbij luidt ‘Goed eten. Daar houden we van.’ Tijdens de Angry Birds-spaaractie nam de supermarktketen al een voorschot op de nieuwe aanpak voor kindermarketing. “Naast het sparen voor flowpacks met characters hebben we bewust gekozen voor een element in de campagne waarbij we gezonde Over Plus Plus telt 262 supermarkten in Nederland, en 218 zelfstandige supermarktondernemers. In de eerste helft van 2016 groeide de omzet naar ruim 1,1 miljard euro. Dat is 4,3 procent meer dan dezelfde periode een jaar eerder. Het marktaandeel steeg van 6,14 procent naar 6,23 procent. De Angry Birds-spaarcampagne was voor Plus het commer- ciële hoogtepunt van het afgelopen halfjaar. De premiumactie zorgde in week 21 voor een recordmarktaandeel van 6,59 procent. Het vorige record stond op naam van de voetbal- plaatjesactie in 2008.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5