PromZ Magazine 3-2017

2016 - nummer 3 – www.promz.nl 27 z (advertentie) promot i on 9 Angry Birds bezorgen Plus recordmarktaandeel producten promoten,” zegt Mireille Verberkt van Plus. “Dat hebben we gedaan door herbruikbare stickers met Angry Birds-figuren via bij- voorbeeld verpakkingen van sla en gesneden groenten beschikbaar te stellen. Hierdoor stimuleren we gezonde voeding bij kinderen. Op dit moment bekijken we hoe we hier in de toekomst nog meer aandacht aan kunnen besteden.” Lyrisch Distrifood sprak tijdens de actie met supermarktondernemers van Plus, die volgens het vakblad ‘lyrisch’ reageerden op de actie. Ze bestempel- den de promotie ook als de meest succesvolle ooit. “Er staan telkens hordes kinderen voor de deur, de Angry Birds-poppetjes zijn niet aan te slepen”, citeerde het blad bedrijfsleider Luuk Tijs van Plus Postma in Lelystad. “Laatst was het op maandag enorm slecht weer, maar verkochten we meer Magnums dan op een warme zomerdag. Dat kwam doordat klanten daar een van de speciale Angry Birds-poppetjes bij kregen.” Oplage lag vast Over de aantallen bestelde en verspreide premiums laat Plus zich niet uit. Wel gold het principe op = op. Er was niet nog een mogelijkheid om tijdens de actie extra premiums te produceren, legt Klop van Unga uit. “De oplage voor een massale productie als deze ligt vast, mede doordat het transport uit het Verre Oosten verscheidene weken in beslag neemt.” Wel hadden Plus en Unga nog een extra element aan de promotie toegevoegd. Consumenten konden ook sparen voor een knuffelvariant van drie verschillende Angry Birds. Voor tien spaarzegels en 4,99 euro waren deze knuffels van ieder twintig centimeter groot verkrijgbaar. Deze knuffels zijn niet door Unga gemaakt, vertelt Klop, maar waren al ontwikkeld. Gevraagd naar specifieke uitdagingen bij de ontwikkeling van de Angry Birds-premiums reageert Klop: “Ieder tailormade project brengt zijn eigen specifieke uitdagingen met zich mee. Bij dit project was bij- voorbeeld de uiteindelijke tijd waarin we de finale producten konden designen, laten goedkeuren en produceren extreem kort. Het was een huzarenstukje dat het allemaal op tijd gelukt is.” Angry Birds Rovio, de onderneming achter Angry Birds, nam een behoorlijk risico door een bioscoopvariant van de gelijknamige game uit te brengen. Het Finse Rovio begon als ontwikkelaar van spelletjes voor smartphones en tablets. Op het moment dat Rovio het spel Angry Birds uitbracht, in 2009, stond de onderneming op omvallen. Angry Birds werd een rage, mede door de opkomst van de iPhone. Sinds de introductie is de game met de boze vogeltjes meer dan 3 miljard keer gedownload. De film heeft wereldwijd al ruim 300 miljoen euro opgebracht. Daarnaast is er een lange lijst wereldwijde licenties ontstaan, met partners als Lego, Spin Master (knuffels) en H&M (kinderkledinglijn). Daarmee heeft Rovio toch een slimme zet gedaan, waarbij de film ook weer voeding geeft aan het merk Angry Birds. Plus speelde hier handig op in, met de supermarktpromotie.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5