PromZ Magazine 3-2017
z 2016 - nummer 3 - www.promz.nl 37 c l as s i c 8 De meeste internationaal opererende bedrijven gebruiken vaak uiteenlopende promoti- onele technieken in de landen waar ze actief zijn, zoals bijvoorbeeld Unilever, Proctor & Gamble, BP, etc. Met Coca-Cola is McDonald’s een van de weinige internationaal opererende bedrijven die, als het om promoties gaat, zeer strakke internationale richtlijnen hanteert. Hetzelfde geldt ook voor het sponsoringbeleid. McDonald’s: strak internationaal promotiebeleid TEKST: ED VAN EUNEN E erst een stapje terug in de historie. Het eerste McDonald’s restaurant werd in 1955 geopend in Des Plaines, Illinois. Al snel kwamen er meer restaurants bij. De groei werd verder gestimuleerd door de introductie van de Big Mac in 1968. In 1971 werd het eerste Nederlandse McDonald’s restaurant geopend in Zaandam. Niet onlo- gisch, want Albert Heijn was de eerste franchisenemer van McDonald’s in Nederland. Er werden nog enkele restaurants geopend, onder andere aan de Munt in Amsterdam, maar al vrij snel vond Albert Heijn dat er te weinig winst mee behaald kon worden. De licentie werd overgenomen door Jan Sybesma die bij Albert Heijn het McDonald’s project leidde. Hij is er mul- timiljonair mee geworden. Interessant in dit verband is dat het winkelketens niet of nauwelijks lukt om zelf succesvol in de horeca te zijn. Albert Heijn had zijn neus ook al gestoten met de AC-restaurants die voorheen Albert’s Corner heetten. In diezelfde periode experimenteerde de Bijenkorf met de Amerikaanse formule Orange Julius, een keten van juicebars. Het werd allemaal niks. Alleen uitgerekend V&D was succesvol met horecaketen La Place, die inmiddels door Jumbo is over- genomen en ook weer laat zien dat retailers zelf liever maar geen horecaketens ontwikkelen. Met Jan Sybesma aan het roer groeide McDonald’s erg snel. Inmiddels zijn er bijna 250 McDonald’s restaurants in Nederland, telt het concern in Nederland 17.000 medewerkers en worden wekelijks 3 miljoen gasten ontvangen. Wereldwijd zijn er meer dan 35.000 restaurants van McDonald’s, dus Nederland is nog steeds een kleine loot aan de McDonald’s stam. Voetbalsponsoring Op promotioneel gebied hanteert McDonald’s internationaal strikte richtlijnen. Promoties worden vaak gekoppeld aan sponsorobjecten. Zo sponsort McDonald’s, naast de Ronald McDonald huizen, ook FIFA en UEFA. In het verlengde daarvan wordt in Nederland de KNVB gesponsord (en denk maar niet dat McDonald’s dat in Nederland zou mogen doen als er geen interna- tionale sponsoring van FIFA en UEFA was). Die voetbalsponsoring leidt elke keer dat Nederland zich voor een EK of WK kwalificeert tot kansacties waarbij jeugdige McDonald’s gasten kans maken om als ‘player’s escort’ de Nederlandse voetballers te begeleiden bij hun entree op het EK of WK voetbalveld. Grootste speelgoedleverancier ter wereld Kinderen zijn belangrijk voor McDonald’s. Een kind dat graag bij McDonald’s eet, zorgt er ook voor dat de ouders meekomen. Inmiddels ligt de combinatie fastfood en kinderen wat onder het
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5