PromZ Magazine 3-2017
z 2016 - nummer 3 - www.promz.nl 45 ana l ys e Hoe strategische partnerships in activaties lonen iStockphoto (advertentie) 5.Goede Doelen partnerships Een aantal jaren terug hebben we sec consumentenonderzoek gehouden naar partnerships van Goede Doelen in activaties. Opvallende conclusies waren toen dat juist het inzetten van Goede Doelen als partnership in activaties meer sympathie geeft en de deelname bereidheid aanzienlijk laat stijgen. Het inzetten van Goede Doelen op het gebied van milieu was daarbij de absolute uitschieter. De 1 miljoen lampen inruilactie van Greenpeace voor spaarlampen deed het erg goed qua consumentenwaardering. Andere topper is Blue Band die een aantal jaren samen met joint partner Veilig Verkeer Nederland “de terug naar school” activatie campagne organiseerde. Succes bij jong en oud. 6. Collectieve partnerships Ook voor collectieve partnership campagnes hebben we enige tijd terug apart onderzoek en analyse verricht. Ook bij deze groep zagen we een hogere deelnamebereidheid mede vanwege relevantie en sympathie. Evergreen is natuurlijk de Nationale Boekenweek die iedereen kent en door zijn aantrekkelijke aanbod “gratis boekweekgeschenk” een schoon voorbeeld is hoe je als branche innovatief kan zijn bij een brede doelgroep. De collectieve activatie van de industrie om bat- terijen in te leveren scoort ook al jaren hoog qua deelname bij de consument. Nieuw is de opkomst van de restaurantweken waar restaurantsite IENS een voortrekkers rol in heeft. De afgelopen IENS Restaurantactie met AH begin dit jaar zorgde voor maar liefst 950.000 reserveringen in een rustige periode! Dat smaakt naar meer hebben beide partijen afgesproken, dus voorlopig blijft deze strategische partnership nog wel even bestaan. Strategische activatie: vorm van hoge school marketing Partnership activaties ontwikkelen is geen gemakkelijke zaak, zeker om partijen op één golflengte te krijgen. Win-win activaties vertrekken vanuit heldere doelstellingen en dragen bij aan de waarden en mentaliteit waar een merk voor staat. Door te zoeken naar een sterk en creatief platform ontstaan uniekere kansen voor mooie partnerships. Vertrouwen, openheid en voldoende tijd zijn belangrijk ingrediënten om tot oprechte samenwerking te komen. Zeker als partijen tot langdurige strategische activaties willen komen zijn de voorwaarden voor succes maximaal aanwezig. 9 Frank de Bruin, partner Activate&co, frank@activateandco.nl (Met dank voor het partnershiponderzoek, Peter Goudkade, Trendbox)
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5