PromZ Magazine 3-2017

z 2016 - nummer 3 - www.promz.nl 49 g i f t Safety first! 9 krijgen), sticks om de mobiele telefoon op het dashboard of fietsstuur te plakken, softcase kaarthouders met RFID bescher- ming tegen misbruik van betaalpassen (denk aan contactloos betalen), waterproof beschermhoesjes voor smartphones, water- proof zonnebrandcrèmes, een emergency torch voor in de auto, veiligheidskits voor onderweg met ‘eerste hulp’ voor persoonlijke verzorging, of de festivalkit, de golf kit, de bike kit, de flight kit etc., reflecterende veiligheidshesjes (in het buitenland al verplicht om in de auto bij je te hebben), veiligheidsbrillen (om je ogen te beschermen bij vuurwerk bijvoorbeeld), lampjes en reflectoren voor op de (kinder)fiets en op sportkleding, polsbandjes voor kinderen met daarop het mobiele nummer van hun ouders, zak- lampen, zakmessen, schorten, trendy jacks, mutsen en sjaals: hou uw relaties warm in de winter - en bidons en verkoelende sprays voor op het strand: keep it cool in de zomer! De keuze is eindeloos. Gewoon leuke producten om te krijgen. En functioneel. We schreven eerder al dat mensen meaningful products, ofwel functionele producten, graag cadeau krijgen omdat dit artikelen zijn die ze echt kunnen en willen gebruiken. Bovendien zijn veiligheidsproducten nou net van die producten die mensen niet zo gauw voor zichzelf kopen, terwijl ze eigenlijk vinden dat ze ze wel zouden moeten hebben… Letterlijk koesteren Functionele gift en gadgets worden steeds populairder, en zekerheids-en veiligheidsproducten horen absoluut thuis in die categorie. Steeds meer leveranciers voeren ze in hun assortimen- ten. Functionele producten blijven langdurig in het bezit van de ontvanger. En dat is weer goed voor uw merk, uw naamsbekend- heid en imago, want natuurlijk laat u op het product subtiel uw bedrijfs- of merknaam bedrukken. Uw relaties mogen immers wel weten dat u ze een cadeautje hebt gegeven waaruit blijkt dat u betrokken bent bij hun veiligheid en die van hun gezin. Klanten en medewerkers zijn goud waard. En u moet ze koesteren om ze loyaal aan u te houden. Een product cadeau doen dat is gerela- teerd aan safety en het wel en wee van de mensen om u heen, is bijna letterlijk koesteren, toch? In en om het huis We spreken hier natuurlijk niet van ongevallen waarbij je direct naar de arts of de Eerste Hulp moet. Het gaat om van die huis- tuin- en keukendingetjes en mini-ongelukjes, die in een klein hoekje zitten. Als je je in je vinger snijdt, liggen er net geen pleisters meer in de keukenla. Als je wat in het schuurtje hoort mauwen, heb je net geen zaklamp die het doet om poolshoogte te nemen, als je op het strand ligt moet je voldoende koel water bij je hebben, en als het vriest wil je de sloten van de autodeuren snel kunnen ontdooien om ze open te krijgen. Leuk toch om zo’n functioneel artikel weg te geven? En dat mag rond kerst, maar door het jaar heen zijn er genoeg andere geefmomenten die als haakje kunnen dienen. Neem carnaval, een promotioneel haakje voor het Limburgse Gulpener bier. Gulpener wil consumenten graag een praktisch promotioneel product bieden. Iets wat je ook bewaart. Maartje Rutten, hoofd marketing en communicatie, vertelde daarover in 2014 aan PromZ Magazine: “Tijdens carnaval hebben mensen meestal koude handen. Als je dan ook nog een glas bier vasthoudt, is een handschoen een goede keuze. We wilden met de tijd meegaan, je moest dus ook nog het scherm van je smartphone kunnen bedienen.” Gulpener koos toen voor touchscreen handschoenen als premium. De steekwoorden waren hier zichtbaarheid, innovatief, bescherming en functioneel. En ‘mag een glimlach genereren’. Want veiligheid en fun gaan prima samen. Verstandige keuze maken Wat dat laatste betreft is het wellicht goed om erop te wijzen dat u juist in de categorie zekerheid en veiligheid een verstan- dige keuze uit het aanbod moet maken. Zeker als uw doelgroep niet meer zo ‘piepjong’ is, dan is het beter om geen producten te geven die ze uitdagen om hun fysieke grenzen te verleggen. Voor je het weet zitten ze thuis met een gekneusde enkel of gebroken pols, en heeft u het tegenovergestelde bereikt van wat u beoogde. En hetzelfde geldt voor belevenissen als survivallen in de Ardennen, of als bedrijfsuitje met z’n allen een middagje abseilen… (Claim dan ook nooit dat men niks kan overkomen door het gebruik van het product dat u cadeau doet; maar dat spreekt eigenlijk voor zich.) Geen angst zaaien Het moet ‘fun’ zijn en blijven. Dat betekent ook dat u goed moet oppassen dat u geen angst zaait: de associatie met uw naam en merk met angst is voor u als gever geen beste combinatie. Uw relaties moeten niet het idee krijgen dat ze beter niet op de fiets kunnen stappen, naar het zwembad gaan, lekker sporten of met de auto naar Spanje moeten rijden. Het product dat u cadeau doet en de begeleidende boodschap moeten een luchtig karakter hebben en overbrengen dat u door het geven van de attentie zich betrokken voelt bij het welzijn van uw relaties. Dat verhaal, ofwel ‘het verhaal achter het product’ is ook hier belangrijk. Waarde creëren Wat is de reden dat u als eindklant iets cadeau doet? U wil uw relaties bedanken, of uw medewerkers, of uw naam promoten. Dan wil u toch iets weggeven wat de ontvanger waardeert en gebruikt? Vandaar dat leveranciers steeds meer wijzen op de voordelen van functionele premiums en relatiegeschenken (die ook nog eens het milieu (veel) minder belasten.) Relatiegeschenken moeten (meer)waarde creëren voor de gever en waardering bij de ontvanger. Daarom is het ook steeds belangrijker dat u als opdrachtgever niet alleen met uw inkopers, maar ook met uw marketeers (en eventueel ook ceo’s) om de tafel zit bij uw leveranciers van premiums en relatiegeschenken. Marketeers zijn immers degenen die vooral kijken naar wat het promotioneel product of relatiegeschenk voor hun bedrijf, merk en imago kan betekenen.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5