PromZ Magazine 3-2017

2016 - nummer 3 - www.promz.nl 59 no t e z Aantal festivals neemt toe Het aantal festivals is afgelopen jaar met 4,5% toegenomen tot 837 festivals. Parallel aan de festivalgroei nam ook het bezoe- kersaantal toe met bijna 3%. In 2015 bezocht een record aantal mensen de Nederlandse festivals (ruim 23 miljoen bezoeken). Dit blijkt uit de branchecijfers voor kunst- en cultuurfestivals over 2015 die onderzoeksbureau Respons heeft opgesteld voor de Vereniging van EvenementenMakers (VVEM) en Vereniging Nederlandse Poppodia en -Festivals (VNPF). Muziekfestivals trekken met 14,4 miljoen de meeste bezoeken. De bestedingen in deze festivalcategorie zijn vorig jaar met 9% geste- gen naar € 513,1 miljoen (76% van totale festivalbestedingen). De gemiddelde besteding van een muziekfestivalbezoeker komt uit op 37 euro per festival. Sterke groei in Noord-Holland Het aantal festivals in de gehele provincie Noord-Holland is het sterkst toegenomen (+10%). Gemeenten als bijvoorbeeld Alkmaar, Zaanstad en Haarlem lijken te profiteren van het ‘festivalplafond’ in Amsterdam. In de ranglijst van 25 grootste entreeheffende festivals is het Amsterdam Dance Event voor de derde keer op rij koplo- per. De top-25 van gratis festivals wordt aangevoerd door de Vierdaagsefeesten Nijmegen (1.509.000 bezoeken). Luister naar je medewerkers… Medewerkers die serieus ervaren dat hun mening er toe doet, kunnen een belang- rijke bijdrage leveren aan het succes van de onderneming. Dat zou blijken uit een project van de Amerikaanse bouwmarktketen Aubuchon Hardware. Deze keten met 107 vestigingen heeft sinds vorig jaar november een project lopen om medewerkers meer betrokken te krijgen. Die inspanning leidt tot meer participatie van personeel. Beoogde managementdoelstellingen zijn zo gemak- kelijker te realiseren, aldus een bericht in Shoppermarketing. Korte vragenlijst Per kwartaal krijgen medewerkers een wisselende, korte vragenlijst. Elke keer wordt de enquête begonnen met een vraag over de mindset van de respon- dent alvorens verder wordt ingegaan op specifieke vragen. Hoe wisselend het onderwerp ook is, de basisvragen blijven onveranderd. Die luiden: Wat moeten we blijven doen? Waarmee moeten we stop- pen? Waarmee moeten we beginnen? Binnen een week na de enquête ontvangt de CEO van de bouwmarktketen de uitkom- sten, aldus het bericht. Op basis daarvan bezoeken hij en mede-directieleden ver- schillende winkellocaties ommedewerkers te bedanken voor hun betrokkenheid. Tijdens die ontmoetingen met het per- soneel komen ook de uitkomsten van het onderzoek aan de orde en wordt er bekeken welk plan van aanpak er komt te liggen. Bovendien wordt dan tevens bekend gemaakt welke maatregelen zijn genomen op basis van de voorgaande enquête. Samenwerking Godiva en BelgoSweet Godiva, een grote naam op het gebied van Belgische bonbons, werkt sinds kort samen met BelgoSweet voor de zakelijke markt. Om te beantwoorden aan de groeiende vraag naar gepersonaliseerde ‘company gifts’ heeft Godiva BelgoSweet geselecteerd als preferred partner. BelgoSweet, gevestigd nabij Brussel, heeft meer dan 25 jaar ervaring als specialist in geperso- naliseerde Belgische chocolade en confiserie. Meer info: www.belgosweet.be Hokra strijdt tegen de ziekte van Leber Het is de filosofie van Hokra om met het gehele team tijd, geld en middelen ter beschikking te stellen voor een goed doel. De komende 2 jaar is dit doel Stichting Nemo. Deze stichting zet zich in voor zeld- zame ziektebeelden waaronder de ziekte van Leber. Als je drager bent van deze erfelijke aandoening kun je van de een op de andere dag te maken krijgen met een forse achter- uitgang van het gezichtsvermogen. Hokra wil financieel bijdragen aan een oplossing. Garageverkoop… Op 17 september organiseert Hokra een fair en verkoopt dan promotio- nele artikelen die overgebleven zijn uit acties, winkeldochters, gadgets en meer. Uiteraard alleen met toe- stemming van de opdrachtgever. De gehele opbrengst gaat naar Stichting Nemo. Het is een mooie manier om promotionele artike- len waar anders niets meer mee gebeurt een nieuw doel te geven. Heeft u nog artikelen over? Dan is schenken aan dit goede doel wel- licht een optie. Bel even met Hokra: 0183 – 58 74 00.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5