PromZ Magazine 3-2017

68 H enk Teunissen is eigenaar van Rivièra Maison. Bekend van exclusieve meubels en woonaccessoires. We ontmoeten hem in het nieuwe hoofdkantoor in Amsterdam dat vorig jaar werd betrokken. Hier werken dage- lijks meer dan honderd mensen aan sfeer en beleving, zoals Henk Teunissen het zo mooi noemt. Volgens de meteorologi- sche kalender is het nog zomer, maar de grote showroom van Rivièra Maison ademt een en al kerstsfeer uit. Want daar kun je tegenwoordig niet vroeg genoeg mee beginnen. De verkoop van kerstpakketten begint tegenwoordig hartje zomer, wan- neer de zon nog hoog aan de hemel staat. Met meer dan twintig winkels in Nederland en ruim zeshonderd verkooppunten wereldwijd is Rivièra Maison onder leiding van geestelijk vader Henk Teunissen in een rap tempo uitgegroeid tot een toonaangevende speler in de lifestylebranche. En dat terwijl hij vroeger bezwoer nooit een eigen bedrijf te beginnen. Nu kan hij om zijn stelligheid van weleer lachen. “Mijn ouders hadden een eigen bloemenwinkel aan de Amsterdamse Overtoom”, legt Teunissen uit. “Dat was zes dagen buffelen en op de zevende dag moest nog even de boekhouding worden gedaan. Dat zag ik echt niet zitten. Ik wilde geen eigen zaak. Ik wilde vrijheid. Maar toen mijn ouders een weekje op vakantie gingen en ik de “Een kerstpakket is meer dan een doos met wat spulletjes.” Directeur Henk Teunissen van woonwinkelketen en groothandel Rivièra Maison is helder in zijn betoog. Sinds twee jaar geeft zijn bedrijf het fenomeen kerstpakket een eigen gezicht en worden er zelfs speciale kerstmarkten georganiseerd waar mensen hun eigen pakket mogen samenstellen. “Een kerstpakket is iets persoonlijks en heeft een betekenis. Je moet er blij worden. Daar willen wij een bijdrage aan leveren.” “Van een kerstpakket moet je blij worden” TEKST & BEELD: Sjoerd Geurts WWW.KERSTPAKKETLEVERANCIERS.NL bloemenwinkel mocht runnen, verkocht ik binnen een dag net zoveel als normaal binnen een week werd omgezet. Ik had de smaak meteen te pakken, ben van school gegaan en in thuis in de zaak gaan werken.” Levenswerk Henk Teunissen zette het levenswerk van zijn ouders op eigen wijze voort. Hij besloot zich minder op de toch arbeidsinten- sieve bloemen te richten, maar meer op beleving. Rivièra Bloemenwinkel werd omgedoopt tot Rivièra Maison. “Eigenlijk ging het vanzelf. Ik kocht in Tongeren een verzilverd bordenrekje en liet het namaken. In Maleisië kocht ik tijdens een vakantie in een pottenbakkerij langs de weg potten, die ik importeerde. Beide producten verkochten prima. Ik had blijkbaar een gevoel voor wat mensen leuk vinden. Want daar draait het bij lifestyle natuurlijk om. We gingen ook teksten op artikelen plaatsen. Dat is sindsdien door veel andere producenten gekopieerd. Rivièra Maison werd trendsettend. Lifestyle was hot. Wij lieten zien met onze producten zien dat je blij kunt worden van je eigen interieur.” Rivièra Maison creëert volgens Henk Teunissen een ‘unieke beleving waarbij genieten een belangrijk aspect is’. Daar past volgens hem kerst als ultiem ‘sfeerevent’ naadloos in. “Wij zijn Directeur Henk Teunissen van Rivièra Maison:

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5